این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
کاووشی در نماز شب پیامبر اکرم «صلّی الله علیه وآله»
چکیده فارسی مقاله
این مقاله به حکم نماز شب بر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله) می پردازد. با توجه به آیات قرآن و روایات وارده از طریق شیعه و اهل سنت و نیز گفتار مفسران و فقهای شیعه و اهل سنت درباره نماز شب رسول خدا(صلّی الله علیه وآله ) سه فرض را به این شرح می توان بیان کرد: فرض اول: نماز شب از ابتدا بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) مستحب بوده و برای آن چهار دلیل ذکر شده که ضعیف است. فرض دوم: نماز شب در آغاز بر پیامبر (صلّی الله علیه وآله) و یارانش واجب بوده است و بعد وجوب آن نسخ گردیده و به حالت استحباب باقی مانده است. برای این فرض نیز چهار دلیل بیان شده است که از قوت کافی برخوردار نیست. فرض سوم: از ابتدا بر آن حضرت واجب شده است و تا آخر وجوب آن باقی مانده است که مشروح دلایل این نظر را باید در متن مقاله جستجو کرد. کلید واژه ها : تهجد، وجوب، استحباب، نافله، نسخ.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Exploration into the Holy Prophet (S.A.W.)’s Midnight Prayer
چکیده انگلیسی مقاله
This article addresses the ordinance of midnight prayer (ṣalāt al-layl) upon the Holy Prophet (S.A.W.). Given the verses of the Qur’an and the traditions related from the Shī‘as and the Sunnīs as well as the sayings of the Shī‘a and Sunnī interpreters and jurists about the Apostle of Allah (S.A.W.)’s midnight prayer, the following three hypotheses can be proposed: First hypothesis: Midnight prayer has, from the beginning, been preferable to the Prophet (S.A.W.), for which four reasons are given, which are weak. Second hypothesis: Midnight prayer has, in the beginning, been obligatory to the Prophet (S.A.W.) and his companions, but later its obligation has been abrogated and remained as preferable. Four reasons have also been presented for this hypothesis, which are not strong enough. Third hypothesis: Since the beginning it had been obligatory upon His Holiness and remained obligatory to the end; the details of the reasons for this view are dealt with in this article. Keywords: nocturnal prayer (tahajjud), obligation, preference, supererogatory, abrogation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدجواد خاتمی |
سیدرضا موسوی |
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_26046_330f92469a3992e08c82cbc52b213db7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات