این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۴۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نظریه ی فهم اجتماعی نصوص؛ مبانی، کارکرد
چکیده فارسی مقاله نظریه ی محمد جواد مغنیه با عنوان: «فهم اجتماعی نصوص»، تکامل مکانیسم تنقیح مناط در فرایند اجتـهاد است که بر پایه ی مبانی و ضوابطی چون: مقاصد شریعت، عرف و ظهور سیاقی، شکل گرفته است. توجه به مقاصد شریعت، با عنایت به عنصر زمان و مکان، نوعی مناسبت قطعی میان موضوع و حکم، ایجاد می کند و ظهوری برای متن کلام شارع، رقم می زند که بر اساس اصل عقلایی حجیت ظهور، اعتبار خواهد داشت. فهم عرفـی جدید، از موضوع مذکور در متـن روایت، الغای خصوصیت می‌کند و این فرصت را برای فقیه فراهم می آورد که به تفسیر و توسعه ی موضوع بپردازد و به کشف احکام اولیه درباره ی آن نائل آید. نظریه ی فهم اجتماعی نصوص، در آن دسته از احکام شرعی، کاربرد دارد که هم بر اساس مصالح اجتماعی انسان و نه صرف طبیعت انسانی او وضع شده باشند و همچنین، قرینه ای دال بر عدم تفسیر نص وجود نداشته باشد؛ بنابراین، احکام عبادی، از محدوده ی اِعمال این قاعده، خارج می شوند و نظریه، با حفظ شرایط، در مسائل معاملی و اجتماعی قابل اجرا است. یکی از مهمترین نتایج حاصل از این نظریه، این است که نصوص و روایات موجود، این قابلیت را دارند که می توان برای بسیاری از موضوعات جدید، همچنان حکم اولی صادر نمود، بدون اینکه به ورطه ی قیاس کشیده شد، یا بیش از اندازه، به عناویـن ثانوی تمسـک جست؛ نتیجـه ای که به گفته-ی شهید صدر: گـره بزرگـی را در فقـه می گشاید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فهم اجتماعی نصوص، تنقیح مناط، مقاصد شریعت، عرف، ظهور سیاقی، مناسبت حکم و موضوع،

عنوان انگلیسی Theory of Social Understanding of Statutes; Principles, Application
چکیده انگلیسی مقاله The theory of Muḥammad Jawād Mughniya entitled “social understanding of statutes”, is the evolved mechanism for the refinement of the basis of a ruling (tanqīḥ-i manāṭ) in legal reasoning (ijtihād) process, which has been developed according to such principles and criteria as objectives of sharī‘a, convention, and contextual manifestation. Heeding the objectives of sharī‘a, in view of the temporal and spatial elements, creates a type of definite proportion between the subject and the ordinance and maintains a manifestation for the context of the lawmaker’s speech, which will be valid on the basis of the rational principle of the authority of manifestation. The modern conventional understanding of the subject mentioned in the context of traditions annuls the specification and provides the jurisprudent with the chance to interpret and expand the subject and manage to discover the primary ordinances about it. The theory of “social understanding of statutes” applies to that category of legal ordinances that are both devised on the basis of social interests of human beings rather than their human nature and the lack of evidence denoting the non-interpretation of statute. Thus, devotional ordinances lie outside the limits of this rule and the theory is executable in social and transactional issues within its conditions. One of the most important outcomes of this theory is that the existing statutes and traditions have the capacity to be issued for most of the new subjects, just like the primary ordinance, without falling into the maelstrom of analogy or appealing too much to the secondary topics; an outcome that, according to Shahīd Ṣadr, unravels a great complication in jurisprudence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فهم اجتماعی نصوص, تنقیح مناط, مقاصد شریعت, عرف, ظهور سیاقی, مناسبت حکم و موضوع

نویسندگان مقاله اسکندری اسکندری |


علی تولائی |



نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_27179_9589fcc4161de1f79528cf28e08cd687.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات