این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۶، شماره ۳، صفحات ۹۷-۱۲۲
عنوان فارسی
بازکاوی ملاک تقسیم فقها به اخباریان و اصولیان
چکیده فارسی مقاله
تقسیم فقها به اخباریان و اصولیان مهمترین تقسیمی است که فقهای امامیه را دو گروه میکند. در کتب فقهی و اصولی نسبت دادن اخباری یا اصولی به یک فقیه زیاد به چشم میخورد، اما آنچه در این تقسیمبندی مهم است، ملاک تقسیم است. آنچه در نگاه ابتدایی به عنوان ملاک تقسیم رخ مینماید، اظهار نظر خود فقیه در مورد اخباری یا اصولی بودنش، و بعد اخباری یا اصولی بودن اساتید یا شاگردان یک فقیه، است. با بررسی اولیه، عدم کارایی این ملاکها آشکار میگردد. اما ملاک احتمالی دیگری که در این نوشته به نحو گسترده به آن پرداخته شده، تفاوتهایی است که بین اخباریان و اصولیان ذکر شده که بیش از صد فرق است. در صورت واقعی و مهم بودن این تفاوتها میتوان ملاک به دست آورد و تشخیص داد یک فقیه از فقهای کدام دسته است. اما با بررسی و دستهبندی این فرقها فهمیده میشود که این فرقها ملاک تقسیم فقها نیست و ملاک دقیقی هم برای این تقسیم وجود ندارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اخباری، اصولی، تفاوتهای اخباریان و اصولیان، ملاک اخباری و اصولی،
عنوان انگلیسی
An Exploration into the Criterion for Dividing the Jurists into Akhbārī and Uṣūlī
چکیده انگلیسی مقاله
Dividing the jurists into akhbārī (traditionist) and uṣūlī (legal theorist) is the most important division that dichotomizes the Imāmī jurists into two groups. In jurisprudential and legal (uṣūlī) books, there are many instances of characterizing a jurist as akhbārī or uṣūlī, but what is important in this division is the criterion for this division. What is manifested in the first place as the criterion for division is the remark made by the jurist in terms of his being akhbārī or uṣūlī and the akhbārī or uṣūlī dimension of the masters or disciples of that jurist. By a preliminary study, the non-efficiency of these criteria is manifested. However, another possible criterion widely addressed in this writing is the differences between the akhbārīs and uṣūlīs that are mentioned to be over a hundred in number. In case these differences are real and important, a criterion can be obtained and it can be realized as to which category of jurists a jurist would belong. Nevertheless, by examining and categorizing these differences, it would be figured out that these differences are not the criterion for dividing the jurists, nor is there any accurate criterion for this dividing.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اخباری, اصولی, تفاوتهای اخباریان و اصولیان, ملاک اخباری و اصولی
نویسندگان مقاله
موسی زرقی |
دانشگاه فردوسی مشهد
حسین صابری |
دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_28950_35230a0c45b78f981eb90302c5347837.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات