این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فقه و اصول، جلد ۴۸، شماره ۱، صفحات ۱۵۱-۱۷۳

عنوان فارسی سیر تکوین نظریه خلع درفقه امامیه
چکیده فارسی مقاله دراین نوشتار سعی شده، با نگرشی دقیق به روند تاریخی «خلع» در دو فراز قبل از اسلام در عربستان و بعد از اسلام، چگونگی آفرینش نظریه‌های پی‌درپی و تکوین «نهاد خلع» به شکل کنونی را که پشتوانه قانون‌گذاری ایران قرارگرفته، به دست آوریم. در ضمن بیان دیدگاه‌های فقها به دو جریان فکری در حوزه‌ی انحلال نکاح از ناحیه زوجه برخوردیم که نشانگر جرقه‌ی فکر جدیدی در این نهاد حقوقی و فاصله‌گیری از نظرگاه فقهای متقدم (ابن بابویه، شیخ صدوق، سید مرتضی) بود. اولین فکر با عنوان «وجوب خلع»، توسط ابوالصلاح حلبی پایه‌گذاری و توسط علامه حلی مستدل گردید، اما دیدگاه‌های آنان در این زمینه مجرای جریان انحرافی شد و «خلع» از ابتدای این دوره به پیروی از سلار، از اقسام طلاق و از جانب زوج قرار گرفت و مبدع ایده دوم با نام «خلع معوض» شهید ثانی و سپس میرزای قمی بود، پس از استخراج این دو نظریه، به نظر می‌رسد می‌توان، با الهام از دیدگاه فقهای متقدم، در «نهاد خلع کنونی» بازنگری کرده و نظریه‌ی نوینی را پایه‌گذاری کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طلاق، خلع، خلع واجب، خلع معوض،

عنوان انگلیسی The evolution of Khul’ divorce theory in Shiite jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله This article aims, with a detailed insight into the historical process of Khul’ divorce in two phases in Arabia before Islam and after Islam, to discover the creation of successive theories and the evolution of ‘the Khul’ divorce institution’ to its current form as supporting Iranian legislation. While presenting the views of the jurists, we encountered two streams of thought as regards the dissolution of the marriage by the woman, and this indicates the sparkling of a new idea in this legal institution and the distancing from the point of view of early jurists (Ibn Bābawayh, Shaikh Sadūq, Seyyed Murtaza). The first idea was known as ‘the necessity of Khul’ divorce’, founded by Abul-Salah Halabi and substantiated by Allameh Helli; but, their views in this regard channeled a deviant current. From the beginning of this period, and to follow Sallar Deylami, Khul’ was categorized as a kind of divorce from the side of the husband. The second type of idea known as swap Khul’ was originated by Mirza Qumī and the Second Martyr (Shahīd Thānī). After extracting these two theories and by inspiration from the views of the early jurists, it seems that we can review the current ‘Khul’ divorce institution’ and establish a new theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله طلاق, خلع, خلع واجب, خلع معوض

نویسندگان مقاله مریم السادات محقق |
دانشگاه امام صادق


نشانی اینترنتی https://jfiqh.um.ac.ir/article_30826_e31295d94e39673fd48fd27d471c26d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات