این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 3 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۴۸، شماره ۲، صفحات ۸۹-۱۱۵
عنوان فارسی
تحوّل پذیریِ قرارداد ذمّه با پیدایش حقوق شهروندی مُدرن
چکیده فارسی مقاله
نظام حقوقی اسلام، نهادی تأسیس کرد که بر اساس آن، پیروان ادیان سهگانه- یهود، مسیحیت و زردشتیان- به شرط پذیرش قراردادی زیر عنوان «ذمّه»، در بسیاری از حقوق و تکالیف شهروندی با مسلمانان، همانندی میجویند؛ در همین حال، هیچگاه از حقوق برابر برخوردار نمیشوند. در سالهای اخیر دانشیان مسلمان، تلاش کردهاند تا این حکم را توجیه کنند و تبعات منفی آن را به کمترین اندازه فروکاهند. نگارندگان در این کوتاه سخن کوشیدهاند تا ثابت کنند غالب احکام فقهی قرارداد ذمه، به واسطه تبدل موضوع، تأثیر زمان و مکان، فقه المصلحه و فقه حکومتی، بایسته تغییرند چرا که مفهوم ذمی و بسیاری از احکام پیروِ آن، وابسته به دوران پیشامدرن است، دورانی که مفاهیم کشور، سرزمین، مرز، تابعیت و... هستی نیافته بودند یا در معانی امروزین آن، به کار نمیرفتند. البته این سخن به آن معنا نیست که هیچگونه دوگانگی قانونی میان شهروندان مسلمان با اهل کتاب، وجود ندارد، چراکه هنوز در برخی از دامنهها همانند: احوال شخصیه، هم چنان، میتوان قائل به دوگانگی بود. متدولوژی اثر پیش رو، آمیزهای است از نگاه درون فقهی (اجتهاد سنتی با ادله و مستندات فقهی) و نگاه برون فقهی که یک معرفت درجه دوم و بهاصطلاح، فلسفه فقهی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اهل ذمّه، اهل کتاب، مسیحیت، یهود، زردشتیان، شهروندی، احکام فقهی،
عنوان انگلیسی
Mutability of Protective Covenant (dhamma) with the Birth of Modern Citizenship Rights
چکیده انگلیسی مقاله
The Islamic legal system established an institution based on which the followers of the triple religions, that is, Judaism, Christianity and Zoroastrianism, under the condition of accepting an agreement entitled as “dhamma”, could seek equality with Muslims in many citizenship rights and obligations; whereas, they have never enjoyed those equal rights. During recent years, Muslim scholars have tried to justify this rule and to reduce its negative consequences to the least possible extent. Considering the transformation of the case, the effect of time and place, and with regard to prudential jurisprudence as well as governmental jurisprudence, the authors of this brief article have attempted to prove that juridical laws regarding dhamma need to change, for the concept of dhamma and the many laws coming after that belong to the pre-modern era, when the concepts such as country, land, border, nationality and etc. either did not exist at all, or were not applied in their present sense. This doesn’t mean, however, that there is no legal dichotomy between the Muslim citizens and the People of the Book (ahl al-kitāb), for in many domains such as personal status (ahwāl al-shakhsīyya), one can still consider the dichotomy. The methodology of the present research is a combination of two different approaches: intra-jurisprudential ‒concerning traditional independent reasoning (ijtihād-i sunnatī) which uses juridical proofs and evidences‒ and extra-jurisprudential; a second degree knowledge which is so called a juridical philosophy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اهل ذمّه, اهل کتاب, مسیحیت, یهود, زردشتیان, شهروندی, احکام فقهی
نویسندگان مقاله
حسین ناصری مقدم |
دانشگاه فردوسی مشهد
حسن غوث |
دانشگاه آزاد بیرجند
محمد مهریز ثانی |
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_30963_6f7ccd869c7d21064ee773ea16bfd261.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات