این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 2 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۵۴، شماره ۳، صفحات ۱۸۳-۲۰۷
عنوان فارسی
اقتضاییبودن احکام شرعی و تأثیر آن بر تحلیل گزارههای فقهی
چکیده فارسی مقاله
بر اساس نظریهٔ چهارمرتبهای، نخستین مرتبهٔ حکم شرعی، اقتضا است. صرفنظر از امکان حکم اقتضایی و احتمالهای مختلف در مفهوم آن، مسئلهٔ پژوهش این است که پذیرش حکم اقتضایی بهمعنای وجود مصالح و مفاسد، چه تأثیری در تحلیل آموزههای دینی دارد و آیا میتوان برخی از گزراههای فقهی را بر اساس آن از گردونهٔ استنباط خارج کرد یا در صورت آگاهی از مصالح و مفاسد واقعی، تکلیفی را جعل و به شارع نسبت داد، هرچند در آموزههای نقلی وجود نداشته باشد؟نتایج پژوهش نشان میدهد که اقتضا ناظر به مقام مصلحت و مفسده و از مقدمات جعل حکم شرعی است و نه از مراتب آن. باوجوداین، فقهای امامیه از اصطلاح حکم اقتضایی در تحلیل حکم شرعیِ مسائل مختلفی بهره جستهاند. پذیرش حکم انشایی که هیچگاه به مرحلهٔ فعلیت، تغییر وضعیت پیدا نمیکند، موجه به نظر نمیرسد. ازآنجاکه اهمال در جعل حکم برای شارع روا نیست و جعل حکم هم مبتنی بر وجود مصلحت و مفسده مترتب بر افعال مکلفان است، هرگاه عقل بتواند به وجود مصلحت یا مفسدهای پیببرد که شارع برای آن حکم فعلی جعل نکرده است، بهسبب ملازمهٔ میان حکم عقل و شرع میتوان به وجود حکم انشاییِ شرعی برای آن عمل و مشروعیت یا عدم مشروعیت انجام آن نظر داد و مشکل خلأ حکم شرعی برای مسائل نوپیدا برطرف خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حکم، حکم شرعی، حکم اقتضایی، گزارههای فقهی،
عنوان انگلیسی
The Capability of Religious Precepts to be Created and Its Impact on Analyzing the Jurisprudential Propositions
چکیده انگلیسی مقاله
Based on the four-stage theory, capability to be created is the first stage of a religious precept. Regardless of the possible existence of a precept capable of being created and different possibilities about its concept, the problem of this research is: what effects does the acceptance of the capability of religious precepts to be created, in the sense of the existence of benefits and harms, have on the analysis of religious teachings and whether some jurisprudential propositions may be excluded from the scope of deduction on the basis of it or in case of knowledge of actual benefits and harms, is it possible to establish a duty and attribute it to the Lawgiver, although it does not exist in the narrated teachings? The results of this research show that capability to be created belongs to the benefit and harm domain and is a preliminary of legislating a religious precept and is not one of its stages. Nevertheless, Imami jurists have utilized the term precept capable of being created in analyzing the religious precepts of different issues. The acceptance of a created precept that never transforms into the actuality stage does not seem to be justified. Since negligence in establishing a precept is not permissible for the Lawgiver and establishing a precept is based on the existence of benefit and harm resulted from the duty-bounds' acts, where the intellect can realize the existence of a benefit or harm for which the Lawgiver has not established an actual precept, due to the correlation between the precept of reason and the precept of religion, one may believe in the existence of a religious precept created for that act and the legitimacy or illegitimacy of its performance and the problem of the lack of religious precept for emerging issues would be resolved.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حکم, حکم شرعی, حکم اقتضایی, گزارههای فقهی
نویسندگان مقاله
سعید نظری توکلی |
استاد دانشگاه تهران
سید حسن داودالموسوی |
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_40301_ab317f436e4f6ae36d60dc5614c8abbb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات