این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 1 آذر 1404
فقه و اصول
، جلد ۵۴، شماره ۳، صفحات ۹-۳۲
عنوان فارسی
تحلیل و نقد ممنوعیت ازدواج دختر شیعی با مرد سنی از منظر فقه جواهری و یافتههای نوین علمی
چکیده فارسی مقاله
یکی از چالشهای خانوادههای شیعی بهویژه در مناطق سنینشین، ازدواج دختر شیعی با مرد سنی است. این مسئله ذیل عنوان کلیتر «جواز ازدواج شیعه با مخالف» قرار دارد؛ پرسش اصلی این نوشتار، حکم تکلیفی ازدواج زن امامی با مرد سنی است. فقیهان این مسئله را در باب شرایط زوجین و کفائت در نکاح مطرح کردهاند. آنان معمولاً دو ویژگیِ همدینی و تمکن از نفقه را بهعنوان شرط کفائت ذکر کرده و آنگاه به تبیین لزوم هممذهبی پرداختهاند.سه قول در جواز ازدواج دختر شیعی با مرد سنی وجود دارد: جواز مطلق، عدم جواز مطلق و جواز با کراهت. مشهور، قائل به عدم جوازند و عمده دلیل آنان پس از ادعای اجماع، کفر و نصب مخالفان، تفسیر کفو به ایمان و روایات وارده در این خصوص است. قائلان به جواز مطلق و کراهت نیز به روایات مجوزه، اطلاقات و عمومات باب نکاح و سیرهٔ عملی امامان(ع) استناد جستهاند. نتیجهٔ تحقیق جواز مطلق است که افزون بر ادلهٔ ذکرشده از قائلان به جواز، بر مبنای تحولات زیستی، بینشی و نگرشی در زنان امروزین استوار است. روش تحقیق، تحلیلیانتقادی است و افزون بر مبنا قرارگرفتنِ اجتهاد جواهری، رویکرد زمان و مکان نیز مدنظر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نکاح با مخالف، ازدواج زن شیعه با سنی، کفائت در نکاح، هممذهبی در ازدواج،
عنوان انگلیسی
Analysis and Critique of the Prohibition of Marriage between a Shiite Girl and a Sunni Man from the Perspective of Javaheri Jurisprudence and New Scientific Findings
چکیده انگلیسی مقاله
One of the challenges of Shiite families especially in Sunni areas is the marriage of a Shiite girl with a Sunni man. This issue is under the more general title “the permissibility of the marriage of a Shiite with an Opponent”; the main question of this paper is: what is the imperative rule of the marriage of an Imami woman with a Sunni man? The Jurists have raised this issue in the chapter concerning the conditions of the couples and parity of status between parties to marriage. They have usually mentioned the two features of being co-religionist and the ability to provide alimony as the conditions of parity of status between parties to marriage and then explained the necessity of being of the same sect. There exist three opinions about the permissibility of marriage between a Shiite girl and a Sunni man: absolute permissibility, absolute impermissibility and permissibility with karahah (abomination). The famous jurists believe that it is impermissible and their main arguments, besides clamming consensus, are the opponents’ disbelief and nasibism, the interpretation of parity of status between parties to marriage as being a Twelver Shiite and the narrations in this regard. The advocates of absolute permissibility and karahah rely upon narrations that permit such a marriage, the absolute and general proofs mentioned in the marriage chapter and the practical conduct of Imams (peace be upon them). The conclusion of this research is absolute permissibility which, in addition to the arguments raised by those who believe in permissibility, is based on the biological, ideological and attitudinal developments of today’s women. The research method is analytical-critical and in addition to the Javaheri Ijtihad as the basis, regard shall be had to the jurisprudential approach that takes into consideration the effect of time and place.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نکاح با مخالف, ازدواج زن شیعه با سنی, کفائت در نکاح, هممذهبی در ازدواج
نویسندگان مقاله
فاطمه حائری |
دانش آموخته دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
حسین ناصری مقدم |
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
حسین صابری |
استاد دانشگاه فردوسی مشهد
نشانی اینترنتی
https://jfiqh.um.ac.ir/article_39144_2d4702eed9d3293ba998fda5f6efd3cf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات