این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 4 مهر 1404
مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی
، جلد ۵، شماره ۱۰، صفحات ۱۱-۳۶
عنوان فارسی
تحول نظام شهری سنتی منطقه مرکزی گیلان به نظام شهری روزانه (DUS)
چکیده فارسی مقاله
ویژگیهای خاص جغرافیایی منطقه مرکزی گیلان همیشه این پتانسیل را در خود داشته که باعث شود مراکز جمعیتی واقع در آن دسترسی ساده و سهل الوصول به گونه ای خاص و منحصر بفرد به شهرمرکزی و به یکدیگر داشته باشند. با این حال فقدان شبکه راههای کارآمد برای ارتباط روزانه به شهرمرکزی در نظام شهری گذشته این امکان را میسر نمی کرد. اما دردو دههً اخیرگسترش و بهبود شبکه راههای آسفالته این امکان را بوجود آورده است تانظام سنتی سلسله مراتبی گذشته به نظام شهری روزانه(DUS)[1] تحول پیدا کند. به دنبال این تحول، مسافرتهای روزانه باعث گردیده جمعیت روزانه رشت رقمی بسیار بالاترازجمعیت ثابت آن شود وهمین امربحث کلانشهرشدن رشت را مطرح نموده است.صرفنظرازتعدادجمعیت شهررشت که با تعاریف موجود درایران نمی تواند به عنوان کلانشهر خوانده شود ، دراین تحقیق سعی شده به گونه ای دیگر به شرایط منحصر بفرد این منطقه پاسخ داده شود . براین اساس رشت و محدوده ای 30 دقیقه ای از اطراف آن که وسعتی حدود 200 2 کیلومتر مربع و جمعیتی بیش از 2/1 میلیون نفر( 50 درصد جمعیت استان )را دربرمی گیرد و حدود 30 درصد شهرهای استان که 65 درصد جمعیت شهری استان را دارا هستند و در حال حاضرنیزحجم زیادی از مسافرتهای روزانه در آن درحال انجام است به عنوان یک منطقه کلانشهری پیشنهاد شده است .
کلیدواژههای فارسی مقاله
نظام شهری سنتی، نظام شهری روزانه DUS، منطقه مرکزی گیلان،
عنوان انگلیسی
The Transformation of Traditional Urban System to Daily Urban System (DUS) in Guilan Central Region
چکیده انگلیسی مقاله
Special geographical characteristics of central origins of Guilan province have always had the potential to cause the crowded centers located at area to access the capital city of the province and to other cities easily and uniquely . However , the lack of good roads to daily connections to the central city did not make this possibility in the past urban system, but in recent two decades ,development of asphalted roads has made this possibility so that the traditionally hierarchal system of the old times changed into the Daily Urban System(DUS).Following this revolution, daily trips cause the population of the city of Rasht to increase more than its fixed population, and this matter caused the argument of naming Rasht as a megalopolis. Despite the population of the city of Rasht which
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ناصر عظیمی |
استادیارگروه شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی– واحدتهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات