این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی روانسنجی پرسشنامه درتدوین الگوی علیتی تصادفات جاده ای
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف:تصادف یکی از فراگیرترین مشکلات درزمینه سلامت در جهان است . مطالعه حاضربا هدف تدوین الگوی علیتی درایجاد تصادفات جاده ای دراستان گیلان انجام گرفت  . مواد و روش ها  : مطالعه حاضر، مطالعه مقطعی وتوصیفی- تحلیلی  است که دردومرحله انجام شد.درمرحله اول با جستجودرمنابع و خبرگان اقدام به تدوین پرسشنامه گردید.سپس مولفه های مهم و ابعادمورد نظر درالگوی مفهومی اولیه شناسایی شد و پرسشنامه اولیه تدوین و برای تایید به نظر خبرگان رسید. سپس پرسشنامه نهایی محقق گشت و درمقیاس لیکرت استخراج گردید . روایی محتوایی آن توسط خبرگان و پایایی آن محاسبه شد وجهت تکمیل  پرسشگری ،با  670 نفراز رانندگان به صورت حضوری و تلفنی  مصاحبه به عمل آمد . داده ها وارد نرم افزار spss و PLS  شده ، با استفاده از روش آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی ، الگوی نهایی استخراج شد . یافته ها : مدل با شش عامل انسانی- موانع دید – علت تامه – علت فضایی – نوع برخورد و نقص موثرراه ارائه شد که می توانند 406/64 درصد واریانس متغیر  علت تصادفات جاده ای رادربرگیرد . الگوی پیشنهادی بیشترین تاثیررا از مولفه انسانی (774/. ) و کمترین تاثیررانقص راه (03/.- ) دارد . نتیجه گیری :براساس نتایج حاصل از مطالعه عوامل انسانی – خودرووراه درقوع تصادفات  جاده ای نقش به سزایی دارد و با شناخت این عوامل می توان مدیران را قادرنمو د تا اقدامات لازم را جهت کنترل و کاهش تصادفات اعمال نمایند . کلیدواژه: الگو-  - تصادفات – جاده ای –
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگو ، تصادفات ،جاده ای ،

عنوان انگلیسی psychometric properties of Developing the etiology pattern of road accidents
چکیده انگلیسی مقاله Background the road accidentsis  one of the most comprehensive health problems in the world This reasearch is doe with ths purpose developing the etiology patterns of road accident in Gilan province .  . was developed by searching n sources that was done  in two stages .at the first stage, a questionnaireMaterials and methods: experts. Then, the important components and desired  dimensions were identified in the initial models, then  the initialandand  questionnaire was developed and submitted to the expert for aproval. The finak questionnre responses and  used Likert scales. Validity and reliabilityof research contents were measured by experts, and 670 drivers wereinterviewed personor by calling to the phone numbers for integration of  questionnaire . . The data was entered into spss and PLS software and  used  statistical methods of exploratory and confirmatory factor analysis, the final pattern was extracted.  Finding : The model as presented with six humanfactors-visual view barriers – the cause of traffic – the causespace- type o accidentand the defectof the road,which ca inclue 64/406 ./.of the variable vriances of the cause of road accidents.human factors hae the greatest influence /774 and road defects have the least influence ./03 in the proposed pattern. /).  Conclusion:based on the resultof recearches about human  factors –vehicle and roads have important and significnt role in causes of roadaccidents,and by knowing these factors,managers can be enable to do necessary actions for controling and reduction of road accidents .. . Keywords: Pattern,road,accidents Conflict approve : This study did not have any fund . .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pattern, accidents, road

نویسندگان مقاله فرانک شرافتی | faranak sharafati
Semnan Branch, Islamic
دانشگاه آزاداسلامی سمنان

علی جهان | Ali Jahan
Semnan Branch, Islamic
دانشگاه آزاداسلامی

احسان کاظم نژادلیلی | Ehsan Kazemnejade Lyli
Department of Statistics and Epidemiology, Guilan University of Medical Sciences, Rasht
دانشگاه علوم پزشکی گیلان

مجید میرمحمدخانی | Majid Mirmohammadkhani
Semnan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی سمنان


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4323-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات