زبانشناسی اجتماعی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۹

عنوان فارسی بررسی دیدگاه جنسیّت‌گرایی در فیلم‌های دو فیلم‌ساز ایرانی تهمینه میلانی و اصغر فرهادی از دیدگاه نشانه‌شناسی اجتماعی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش، با تکیه بر نظریۀ نشانه‌شناسی اجتماعی ون‌لیوون، تعدادی از فیلم‌های دو فیلم‌ساز ایرانی را به‌عنوان بخشی از پیکرۀ زبانی بررسی کردیم. از رهگذر کاوش نشانه‌شناختی زبان، در صدد پاسخ به این پرسش هستیم که نشانه‌های مشترک و متفاوت تفکر جنسیّت‌گرایی در متون سینمایی ایران کدامند و چگونه این نشانه‌ها توانسته است بر محوریّت جنسیّت‌گرایی و اجتماعی جامعۀ ایران دلالت کند. پژوهش حاضر با روش توصیفی– تحلیلی انجام شده و از نوع پژوهش‌های کمّی و کیفی است. نمونه‌گیری هدفمند بوده و موضوع وجهیّت را در فیلم‌ مورد نظر قرار داده است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد از تعداد وجهیّت‌های به‌کاررفته توسط بازیگران زن و مرد در فیلم‌های کارگردان زن ایرانی، عکس نتایج مورد انتظار الگوی ون‌لیوون حاصل شده‌ است و تفکر غالب، دیدگاه فمینیستی و زن‌سالارانۀ مدنظر فیلم‌ساز بوده است. تحقیقی مشابه بر فیلم‌های کارگردان مرد ایرانی نیز انجام شد و نتایج به‌دست‌آمده نشان داد وجهیّت‌های استفاده شده توسط شخصیّت‌های زن و مرد داستان کاملاٌ مطابق با الگوی ون‌لیوون است، و نگاه غالب یا حاکم بین دو جنسیّت مشاهده نشده و شخصیّت‌های زن و مرد داستان فیلم از وجهیّت‌های مورد انتظار الگوی به‌کاررفته، به‌طور طبیعی استفاده کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نشانه‌شناسی، جنسیّت‌گرایی، وجهیّت، فیلم سینمایی، تهمینه میلانی، اصغر فرهادی، زبان‌شناسی اجتماعی،

عنوان انگلیسی Investigating Sexism Perspectives in Iranian Filmmakers Tahmineh Milani and Asghar Farhadi from the Social Semiotics Point of View
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, a number of films by two Iranian filmmakers as part of the linguistic corpus was analysed based on van Leeuwen's social semiotics. The attempt has been to answer the questions, "what are the common and different elements of signs of sexism thought in Iranian cinematic texts based on the semiotics of language", and "how have these signs been able to indicate the centrality of sexism and socialism in the Iranian society?" The present study uses a descriptive-analytic method. Having a quantitative as well as a qualitative study, the paper uses purposeful sampling to examine the modalities in films. Findings of the study showed unexpected results based on van Leeuwen's model in the number of modalities used by female and male characters in Iranian female director films with a feminist perspective. A similar study was conducted on Iranian male director, and the results showed that the modalities used by male and female characters yielded the full-fledged expectation of Van Leeuwen's pattern with no dominant orientation between the two sexes, and the female and male characters in the film's story naturally used the expected modalities of the pattern used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نشانه‏شناسی, جنسیّت‏گرایی, وجهیّت, فیلم سینمایی, تهمینه میلانی, اصغر فرهادی, زبان‏شناسی اجتماعی

نویسندگان مقاله فاطمه جمشیدی |
دکتری زبان‌شناسی، پژوهشگر دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

زهرا ابوالحسنی چیمه |
دانشیار زبان‌شناسی، پژوهشکده تحقیق و توسعۀ سمت


نشانی اینترنتی https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_6875_955034574874b99eb896b438017edd06.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات