این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 15 آبان 1404
علوم و فنون مدیریت اطلاعات
، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۶۲-۱۹۰
عنوان فارسی
مطالعه آلتمتریک مقالههای ایرانی نمایه شده در نمایه علوم اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف و مساله اصلی مقاله: هدف این پژوهش بررسی حضور مقالههای ایرانی نمایه شده در نمایه علوم اجتماعی با استفاده از شاخصهای آلتمتریکس و میزان حضور در شبکه های اجتماعی و بررسی ارتباط میان استنادها و امتیاز آلتمتریک مقالات میباشد و این مسأله را مورد بررسی قرار میدهد که آیا شبکههای اجتماعی میتوانند بستر مناسبی برای مقالات حوزه علوم اجتماعی باشند. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با رویکرد علمسنجی و استفاده از شاخصهای آلتمتریک انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دادههای مربوط به انتشارات ایران در نمایه استنادی علوم اجتماعی پایگاه وباوساینس میباشد. به منظور استخراج سنجههای آلتمتریک از سایت آلتمتریک اکسپلورر، استفاده شده است. نتایج: رسانه اجتماعی توییتر برای مقالات ایرانی نمایه شده در پایگاه نمایه استنادی علوم اجتماعی، میان رسانههای اجتماعی رتبه اول را کسب کرده است. میان امتیاز آلتمتریک و تعداد استنادهای دریافتی مقالات ارتباط معنی داری وجود دارد. نتیجه گیری: از انجایی که رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی داشته باشند. بنابراین،پژوهشگران میتوانند با به اشتراک گذاری آثار خود بر روی وب و از طریق شبکه های اجتماعی، استنادهای بیشتری را به دست آورند کلیدواژه: آلتمتریکس، نمایه علوم اجتماعی، شاخص نوین علم سنجی، علم سنجی
کلیدواژههای فارسی مقاله
آلتمتریکس، نمایه علوم اجتماعی، شاخص نوین علم سنجی، علم سنجی،
عنوان انگلیسی
An Altmetric Study on Scientific Iranian Articles Indexed in Social Science index
چکیده انگلیسی مقاله
Objective (s): The aim of this study was to investigate the use of social media for Iranian articles that indexed in social science index of WoS, and the association between altmetrics and citation indicators. Methods: The current descriptive research was conducted through scientometrics method and using altmetrics data. The study population consisted of Iranian articles that were indexed in social science index of WoS. To collect alternative indicators, altmetricexplorer.com was used. Results: Twitter were the most used social media for Iranian articles that were indexed in social science index of WoS. The results revealed statistically significant relationship between altmetric score and citations. From the reviewed articles, Conclusion: Social media can have a positive impact on the citation rate of articles. Therefore, researchers can make use of social media in order to increase the citation to their scientific productions. For this purpose, they could share their work in various social media.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آلتمتریکس, نمایه علوم اجتماعی, شاخص نوین علم سنجی, علم سنجی
نویسندگان مقاله
منصوره صراطی شیرازی |
استادیار، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و مرکز منطقهای اطلاعرسانی علوم و فناوری، شیراز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://stim.qom.ac.ir/article_1516_b2c0818705dbb9f6b8b31e765c6b2180.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات