علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۲-۴۰

عنوان فارسی ابعاد و مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی مدیران به منظور استقرار مدیریت دانش با تکیه بر انگیزه سازمانی به روش کیفی
چکیده فارسی مقاله پیاده سازی مدیریت دانش در مدارس مستلزم توانمندسازی روانشناختی مدیران است. به عبارتی برای استقرار مدیریت دانش با توجه به اهمیتی که در رشد و توسعه نظامهای آموزشی دارد، توانمندسازی روانشناختی مدیران بایستی مد نظر متولیان نظام آموزشی باشد و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکنند. هدف تحقیق حاضر، ابعاد و مؤلفه های توانمندسازی روانشناختی مدیران به منظور استقرار مدیریت دانش با تکیه بر انگیزه سازمانی بوده است. روش تحقیق کیفی به شیوه تحلیل مضمون بوده است. ابزار تحقیق، متون و مستندات علمی بوده است. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل مضمون و کُد گذاری به شیوه کُد گذاری باز، محوری و انتخابی بوده است. مضمونهای مستخرجه درمرحله کُدگذاری باز 48 مفهوم، درمرحله کدگذاری محوری14 بُعد فرعی و در مرحله کدگذاری انتخابی5 بُعد اصلی دسته بندی شد. بطورکلی نتایج تحقیق نشان داد، بُعد اصلی توانمندسازی روانشناختی مدیران به منظور استقرار مدیریت دانش با تکیه بر انگیزه سازمانی عبارتند از: درگیری شغلی، استقلال سازمانی، اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی، خودکارآمدی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندسازی، مدیریت دانش، درگیری شغلی، استقلال سازمانی، اعتماد سازمانی،

عنوان انگلیسی Dimensions and Components of Managers' Psychological Empowerment to Establish Knowledge Management Based on Organizational Motivation in a Qualitative Method
چکیده انگلیسی مقاله Implementing knowledge management in schools requires psychological empowerment of principals. In other words, for the establishment of knowledge management, given the importance it plays in the development and development of educational systems, the psychological empowerment of managers should be considered by educational system trustees and should not deviate from any efforts in this regard. The purpose of this study was to investigate the dimensions and components of managers' psychological empowerment in order to establish knowledge management based on organizational motivation. The method of qualitative research was content analysis. Research tools, scientific texts and documentation have been used. Information analysis, content analysis and coding have been open, axial, and selective. The related themes were categorized in the open coding stage of 48 concepts, in the axial coding stage of 14 subdivisions and in the selective coding stage of 5 main dimensions. Overall, the results showed that the main dimension of managers' psychological empowerment to deploy knowledge management based on organizational motivation are: job involvement, organizational independence, organizational trust, organizational learning, self-efficacy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توانمندسازی, مدیریت دانش, درگیری شغلی, استقلال سازمانی, اعتماد سازمانی

نویسندگان مقاله حسینعلی اسلامی هرندی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.

رشید ذوالفقاری زعفرانی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران .

رضا جعفری هرندی |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.


نشانی اینترنتی https://stim.qom.ac.ir/article_1511_b78f41dce790c31be287204a6477ef72.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات