این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم و فنون مدیریت اطلاعات، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۴۳-۷۲

عنوان فارسی شناسایی عوامل موثر بر اطلاع‌آفرینی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر، با هدف شناسایی عوامل موثر بر اطلاع‌‌آفرینی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی انجام شده است. روش‌: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر رویکرد، پژوهشی آمیخته است. نمونه‌گیری بخش کیفی به صورت غیر احتمالاتی و هدفمند انجام پذیرفت و عوامل موثر بر اطلاع‌آفرینی از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته شناسایی شد. در بخش کمّی، نظرات 30 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری پیرامون اهمیت هر یک از مولفه‌های شناسایی شده، بررسی شد. نتایج: براساس مطالعه متون، مصاحبه اکتشافی و پالایش تیم پژوهش، عوامل موثر بر اطلاع‌آفرینی شامل 6 مقوله و 172 مولفه به دست آمد. برای قضاوت در مورد میزان اهمیت هر یک از مولفه‌‌ها، میانگین امتیاز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری گزارش شد. در میان مولفه‌‌های به دست آمده، مولفه انگیزه و پشتکار در مقوله ویژگی‌‌های اطلاع‌‌آفرینان دارای بیشترین اهمیت (33/4) و مولفه‌‌های ایجاد صفحه‌های زرد الکترونیکی و تبلیغات دسته‌‌بندی شده و تبلیغات سیاسی برخط (سیاست مجازی) در مقوله پیشه‌‌های اطلاع‌‌آفرینی (شغل‌‌های اطلاعاتی)،دارای کمترین اهمیت (میانگین 10/3) بودند. نتیجه‌گیری: در این حوزه پژوهش‌های اندکی صورت گرفته است. شناسایی عوامل موثر بر اطلاع‌آفرینی در سیاست‌گذاری کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی کاربرد دارد. ویژگی‌های اطلاع‌آفرینان و سایر عوامل شناسایی شده، می‌تواند به منزله راهنمایی در حوزه آموزش دانشجویان رشته در راستای تحقق دانشگاه نسل سوم، که دانشگاه کارآفرین است، باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اطلاع‌‌آفرینی، کارآفرینی، پیشه‌های اطلاعاتی، کالا و خدمت اطلاعاتی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مشاغل اطلاعاتی،

عنوان انگلیسی Infopreneurship in Libraries and Information centers: The Influencing Factors
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The present study intends to identify the factors influencing the infopreneurship in library and information centers. Methodology: This research is a mixed research in terms of approach and an applied one in terms of purpose. In the qualitative section sampling was done in a non-probabilistic and purposeful manner, and the effective factors were identified through semi-structured interviews. In the quantitative section, the viewpoints of 30 faculty members and doctoral students about the importance of each of the identified components were investigated. Findings: In general, reviewing the literature, heuristic interviews and the ideas of research group ends to factors including 6 categories and 172 elements. According to the research findings, among the categories of infopreneurship factors, the "motivation and perseverance" in the category of infopreneurs characteristics, had the highest importance (mean= 4.33), and “creation of yellow Electronic pages and advertising” and “online political advertising (virtual politics)”, in the category of Infopreneurship activities (information jobs), had the lowest importance (mean= 3.10). Conclusion: There have been a few researches in this area. Identification of the effective factors can be used in policy-making of libraries and information centers. The characteristics of Infopreneurs and other identified factors can be useful in the field of education of students and the realization of the third-generation university, which is an entrepreneurial university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اطلاع‌‌آفرینی, کارآفرینی, پیشه‌های اطلاعاتی, کالا و خدمت اطلاعاتی, علم اطلاعات و دانش‌شناسی, مشاغل اطلاعاتی

نویسندگان مقاله نیلوفر برزگران |
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

عاطفه شریف |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

محمد حسن زاده |
استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://stim.qom.ac.ir/article_1634_57d66a348a2dd2b5e594d74f66b0ecb3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات