|
داستان پژوهی، جلد ۸، شماره ۲۶، صفحات ۷۱-۴۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی خواننده نهفته در داستان های کودکانه زکریا تامر بر اساس نظریه ایدن چمبرز |
|
چکیده فارسی مقاله |
ادبیات کودک مانند انواع دیگر ادبی، نیازمند نقد و بررسی است؛ نقدی که کودک را در مقام خواننده، به درک بهتر داستان یاری میرساند. در این میان، روش ایدن چمبرز که کودک را در مقام خواننده به حساب میآورد و او را در درون متن جای میدهد (خواننده مستتر) رویکردی کاربردی است. مطابق این نظر، نویسنده یا مؤلف به منظور کشف معنای متن، در متن خود روابطی با خواننده ایجاد میکند و آگاهانه و گاه، ناآگاهانه تصویری از خویش و خوانندهاش میآفریند. پژوهش حاضر بر آن است تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مؤلفههای خواننده نهفته درونمتن؛ یعنی سبک، زاویه دید، طرفداری و شکافهای گویا در چند داستان کوتاه از مجموعههای «لماذا سکت النهر» و «قالت الورده للسنونو» از زکریا تامر، نویسنده معاصر سوری بپردازد. نتایج نشان از آن دارد که تامر با در نظر گرفتن مؤلفههای خواننده نهفته، در انتخاب واژههای ساده و جملات کوتاه متناسب با کودک، دقّت زیادی داشته است. انتخاب زاویه دید مناسب و طرفداری از کودکان و تعامل درست با آنان، از دیگر خصوصیات داستانهای مذکور است؛ علاوه بر این، تامر با تمرکز بر روی لحظه ایجاد تغییر در زندگی شخصیّتهای داستان و بهکارگیری تصاویر متناسب با آن، سعی میکند پیام داستانها؛ یعنی دوستی و کمک به همنوع، قناعت، مسئولیتپذیری، دفاع از حریم و... را ابلاغ نماید |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
زکریا تامر، ایدن چمبرز، خواننده نهفته، داستانهای کوتاه، ادبیات کودک، |
|
عنوان انگلیسی |
Implied Reader in Zakaria Tamer’s Children Stories: Aidan Chamber’s Theory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Children’s literature needs to be criticized as the other literary genres; a criticism that takes the child into account and helps him to precept the story better. Aidan Chambers has presented a criticism method that takes the child into account as the reader and places him in the story. In fact, when writing the story, the author addresses someone, the implied reader. This method notes that the writer or the author, makes a relation with the reader in the text, and consciously and sometimes unconsciously creates a picture of himself and of the reader. Hence, the meaning of the text could be understood. This article wants to analyze different components of implied reader like style, point of view, favoritism and talking gaps, in some of the short stories from “Why the River Fell Silent?” and “The Flower Spoke to the Bird” story collections by Zakaria Tamer, the contemporary Syrian author, with descriptive-analytic and statistic approaches. The results show considering the components of implied reader, Tamer has paid lots of attention to use simple words and short sentences appropriate for children. Choosing appropriate point of view, siding with children and right interaction with them, are some of the other characteristics of these stories. In addition, Tamer transfer the stories’ messages like friendship and helping fellows, contentment, responsibility, protection of privacy and etc. by focusing on the moment of change in the life of the characters and choosing appropriate pictures for it. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
زکریا تامر, ایدن چمبرز, خوانندة نهفته, داستانهای کوتاه, ادبیات کودک |
|
نویسندگان مقاله |
پیمان صالحی | استادیار دانشگاه ایلام
کلثوم باقری | کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات عرب دانشگاه ایلام
|
|
نشانی اینترنتی |
https://lem.journals.ikiu.ac.ir/article_1012_2bf66d102af0ceab53de951c5a475be6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|