این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 شهریور 1404
پیکره (پژوهش در هنرهای تجسمی)
، جلد ۹، شماره ۲۰، صفحات ۵۴-۷۲
عنوان فارسی
تحلیل رشتههای هنری دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تحت پوشش مستقیم وزرات عتف
چکیده فارسی مقاله
بیان مسئله: افزون بر هفتاد سال از تشکیل رسمی اولین دانشکده هنری تحت پوشش مستقیم آموزش عالی ایران میگذرد. ازآن زمان تاکنون رشتههای حوزه هنر در زیر مجموعه تشکیلات دانشگاهی به نام دانشگاه تخصصی، پردیس، دانشکده، گروه و رشته در نقاط مختلف کشور توسعه یافتند. از این رو مسئله این پژوهش چگونگی گسترش آموزش عالی هنر در ایران، در طول زمان و بر اساس استعداد منطقهای و بیان وضعیت کنونی آن است و به سؤالاتی چون شمار رشته محلهای هنر دانشگاههای تحت پوشش مستقیم وزارت علوم و مقاطع آنها و نیز چگونگی مقاطع این رشتهها و همچنین چیستی نظام تشکیلاتی دانشگاهی که رشتههای هنری در ذیل مدیریت آن فعالیت میکنند، پاسخ داده میشود.هدف: شناخت افزونتر ساختار آموزش عالی هنر ایران و رشتهمحلها و مقاطع آنها به منظور کاربردهای مختلف همچون پذیرش دانشجوی خارجی در رشتههای هنر دانشگاههای ایران از اهداف اصلی این پژوهش است.روش پژوهش: پژوهش حاضر ترکیبی از رویکردهای کمی و کیفی است که دادههای آن از درگاههای اینترنتی دانشگاههای کشور و دفترچه رشتهمحلهای سازمان سنجش و سایر منابع اطلاعاتی و کتابخانهای به دست آمده است. در ادامه فرآیند تحقیق دادهها به صورت آماری بر اساس سیر تاریخی تأسیس رشتهها و ساختار مقاطع رشتههای دانشگاهی در ایران تحلیل محتوی و نتایج آن به صورت تحلیلی ارائه شده است.یافتهها: یافتههای این مقاله نشان داد که از زمان تأسیس دانشگاه با مفهوم امروزی آن در ایران، تاکنون حدود 341رشته محل در مقاطع سهگانه، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحت پوشش وزارت علوم و در ذیل نام 86 عنوان رشته مصوب راهاندازی شده که در این میان، سهم مقطع کارشناسی 186، کارشناسی ارشد222 و دکتری 46 رشته محل بوده است. با توجه به این آمار و آنچه در متن آمده به گمان نگارندگان از میان رشتههای هنری مختلف، رشته فرش بر اساس استعداد محلی و منطقهای راهاندازی شده و در این میان جای رشته موسیقی نواحی خالی است. از این رو شایسته است راهاندازی سایر رشتههای با ظرفیت خاص منطقهای توسط دانشگاهای محلی مورد توجه قرار گرفته و نسل تازهای از هنرمندان دانشگاهی از میان مناطقی که تولیدات و رشتههای هنری در آنها ریشهدار است با دانش نو به جامعه هنری ایران و جهان معرفی شوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رشتههای هنر، دانشگاه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران، آموزش هنر در ایران،
عنوان انگلیسی
An Analysis on the Art Programs of Universities and Higher Education Institutes under the Direct Administration of the Ministry of Science, Research and Technology
چکیده انگلیسی مقاله
It has been more than seventy years since the first art school in Iran was officially established under the auspices of higher education. Since then, art disciplines have emerged in many sections of the nation under the names of specialized universities, campuses, faculties, groups, and fields. As a result, in order to answer questions such as: what are the number of sub-fields of art sub-departments of universities directly supervised by the Ministry of Science, Research, and Technology, and their sections, as well as what is the organizational system of university management of sub-sub-fields of art sub-fields and how to enhance its expansions are all issues focused in this paper. Objective: One of the primary aims of this research is to better understand the structure of higher education in Iranian art and the disciplines and sections of higher education for different purposes such as admission of foreign students to Iranian universities' art departments. Research Method: The data for this research was acquired via the Internet portals of universities, the field handbook of the assessment organization, and other information sources and libraries; and this was accomplished via using both quantitative and qualitative methodologies. The content analysis is provided statistically based on the historical path of the formation of the disciplines and the organization of the sections of the academic disciplines in Iran, and its findings are presented analytically as part of the data research process. Results: According to the findings of this article, approximately 341 field courses in three levels: Bachelor, Master, and PhD have been launched under the auspices of the Ministry of Science and under 86 approved titles since the establishment of the university. Bachelor's degrees accounted for 186, Master's degrees for 222, and PhD for 46. The authors believe that among the numerous creative disciplines, carpet programs have been established based on local and regional skills, and that among these, music program is an empty field, based on these figures and what is described in the text. As a result, local universities should consider launching other programs with special regional capacity, as well as introducing a new generation of academic artists from regions where productions and artistic disciplines are rooted to the Iranian and international art communities with innovative knowledge.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رشتههای هنر, دانشگاه, وزارت علوم تحقیقات و فناوری ایران, آموزش هنر در ایران
نویسندگان مقاله
منصور کلاه کج |
استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر، دانشگاه شهیدچمران، اهواز، ایران
الهام عبداله پور |
کارشناس ارشد علم اطلاعات و مدیریت دانش دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://paykareh.scu.ac.ir/article_17290_d28239ab0e6ec2f1a2d741a5bfedf4bf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات