|
پیکره (پژوهش در هنرهای تجسمی)، جلد ۱۰، شماره ۲۶، صفحات ۱-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه تطبیقی نقش زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفتگنبد از منظر نظریه نمایشی اروینگ گافمن |
|
چکیده فارسی مقاله |
بیان مسئله: بخشی از اطلاعات کنونی ما از زندگی زنان دوره قاجار از متن سفرنامههای مستشرقین است. آثار با محوریت زنان و از جمله قالیهای مصور بهعنوان سندی تصویری در این خصوص میتواند راهگشا باشد. بدین منظور دو قالی قاجاری برای درک بهتر نقش زن در این دوره انتخاب شده است. مسئله پژوهش حاضر چگونگی حضور زن در دو قالی تصویری بهرام گور در هفتگنبد است که با تکیه بر نظریه نمایشی گافمن، نقاب ادبی داستان از رخ برداشته و حقایق صوری زنان دو قالی واکاوی و کاوش شود.هدف: مطابقت ابعاد متنوع چگونگی بروز هویت زنان قاجاری در دو قالی «بهرام گور در هفتگنبد» هدف مقاله است.روش پژوهش: اطلاعات بهشیوه کتابخانهای گردآوری شده است، نخستین گام با روش توصیفی، سپس تحلیل نگارهها و در نهایت تطبیق مؤلفههاست. ابزار دارای پایایی بوده و نمونهها غیر احتمالی انتخاب شدهاند.یافتهها: با توجه به شهری بافت بودن و وجود بنمایه ادبی این قالیها، کنشگر بهشکل آگاهانه در صدد است نمایشی از زنان قدرتمند و متعلق بهدیگر طبقات جامعه ترتیب دهد. او همچنین قصد دارد بهشکل عمودی در لایههای بالاتر جامعه حرکت کند تا جایگاه غیر حقیقی زنان جامعه قاجار را بهنمایش بگذارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قالی تصویری، نظریه نمایشی، اروینگ گافمن، قاجار، بهرام گور در هفتگنبد، |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparative Study of Women's Role in Two "Bahram Gur in Haft Gonbad (Seven Domes)" Pictorial Rugs Based on Erving Goffman's Dramaturgical Social Theory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Problem Definition: Part of our current information about the lives of Qajar women is obtained from the Oriental travelogues. Women-centered illustrated works, including pictorial rugs as a visual document, can be helpful in this regard. For this purpose, two Qajar rugs have been selected better to understand the role of women in this era. The present study addresses how women are illustrated in two pictorial rugs, namely "Bahram Gur in Haft Gonbad (Seven Domes)". Based on Goffman's dramaturgical social theory, this research tries to remove the literary mask of the story and explore the simulated realities of women in two rugs.Objective: This study aims to compare the various dimensions of how the identity of Qajar women appears in the two rugs of "Bahram Gur in Haft Gonbad (Seven Domes)".Research Method: Data collection is a library-based approach, and the method includes descriptions, miniature paintings analysis, and elements' comparison. The instrument is reliable, and non-probable samples are selected.Results: Given its urban texture and literary background, this type of rug seeks intentionally to illustrate powerful women from different social classes. It also intends to move upward in the strata of society to show the unreal position of women in the Qajar society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
قالی تصویری, نظریه نمایشی, اروینگ گافمن, قاجار, بهرام گور در هفتگنبد |
|
نویسندگان مقاله |
سحر دیانتی | کارشناسی ارشد گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
سمانه کاکاوند | استادیار گروه فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://paykareh.scu.ac.ir/article_17450_ee053e4b05c6f3f6fa7fff9a1d9880a6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|