این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه کاشان شناسی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۴

عنوان فارسی بازشناسی (زمان و مکان تولید) تنگ زرین‌فام منسوب به کاشان کاخ اختصاصی نیاوران بر اساس نظریۀ سبک‌شناسی سفال زرین‌فام الیور واتسون
چکیده فارسی مقاله سفالینه‌های زرین‌فام از جمله آثار سفالی در ایران است که در طی سده‌های ششم و هفتم هجری قمری در مراکز مختلفی در شهرهای کاشان، ری، ساوه، سلطان‌آباد و تخت‌سلیمان تولید شده‌اند. این آثار دارای فرم‌های مختلفی هستند. عدم تاریخ‌گذاری دقیق و مبهم بودن مکان ساخت از جمله عواملی است که همواره درک چنین آثاری را با دشواری همراه کرده است. این مقاله بر آن است که گاه‌نگاری تنگ زرین‌فام موجود در کاخ اختصاصی مجموعۀ فرهنگی- تاریخی نیاوران را با رویکرد تطبیقی و انجام مطالعات کتابخانه‌ای مطالعه و تبیین کند. روش انجام این پژوهش، توصیفی‌تاریخی است و گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه‌ای و میدانی صورت گرفته و اهدافی همچون دستیابی به تاریخ دقیق‌تر، شناسایی محل ساخت و درک سبک تولیدی برای این تنگ را دنبال می‌کند. ازاین‌رو نخست، این ظرف مستند‌نگاری و سپس به توصیف اجزا و شناسایی نقش‌مایه‌ها پرداخته شده است. پس از آن از طریق مطالعۀ تطبیقی با آثار تاریخ‌دار، با مراجعه به منابع کتابخانه‌ای و با تکیه بر چهارچوب سبک‌شناسی1 الیور واتسون2، تاریخ‌گذاری و مکان ساخت این اثر واکاوی شده است. ازاین‌رو سه پرسش اصلی این پژوهش از این قرار است که تنگ زرین‌فام (صُراحی) کاخ موزۀ نیاوران مربوط به چه مقطع زمانی است؟ مرکز ساخت آن کجا بوده است و بر اساس کدام‌یک از سبک‌های شناخته‌شده تولید سفال زرین‌فام ساخته شده است؟ نتایج حاصل از این پژوهش بیانگر آن است که محل تولید این تنگ کاشان بوده و در اواخر سدۀ ششم و اوایل سدۀ هفتم هجری قمری بر اساس سبک درشت‌نقش3 تولید شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سفال زرین‌فام، کاشان، کاخ موزۀ نیاوران، تاریخ‌گذاری، مرکز ساخت،

عنوان انگلیسی Recognition of the Period and Place of Production of the Cockerel-Headed Ewer Lustre Pottery Attributed to Kashan in the Niavaran Palace Museum Based on Oliver Watson’s Stylistic Theory of the Luster Pottery
چکیده انگلیسی مقاله Lustre potteries, as one of the pottery works in Iran, have been produced during the sixth and the seventh centuries AH in various centers in the cities of Kashan, Ray, Saveh, Sultanabad, and Takht-e-Suleyman. These works have different forms. It is difficult to understand such works due to the lack of accurate dating and the ambiguity of the place of production. This paper aims to study and explain the chronology of the cockerel-headed ewer lustre pottery presented in the Niavaran Palace Museum based on the comparative approach and library studies. The methodology of this research is descriptive-historical, and information gathering has been done in the form of library and field studies. It pursues objectives such as more accurate dating, an identification of the place of production, and an understanding of the production style for this ewer. Therefore, this container is first documented, and, then, the components are described and the motifs are identified. Subsequently, the dating and place of production of this ewer are investigated through a comparative study of historical works, referring to the library resources and deploying the Oliver Watson stylistic framework. Hence, the three main questions of this research are: To which period does the lustre pottery (sorahi) of the Niavaran Palace Museum belong? Where is its manufacturing center? Also, which of the known styles of lustre pottery has been used in its making? The results of this study indicate that the place of production of this ewer was Kashan, and it was produced based on the coarse style in the late sixth century and the early seventh century AH.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سفال زرین‌فام, کاشان, کاخ موزۀ نیاوران, تاریخ‌گذاری, مرکز ساخت

نویسندگان مقاله اسماعیل نصری |
دانشگاه اصفهان

احمد صالحی کاخکی |
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://sh-kashan.kashanu.ac.ir/article_111508_0f91ac4f2b38e080dbe2a6c12e8ff51b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات