این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
روان سنجی، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱-۱۵

عنوان فارسی سنجش سهم وراثت و محیط در خلاقیت دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف "تعیین سهم وراثت و محیط در خلاقیت دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران" انجام شد. بدین منظور با روش نمونه‌گیری دردسترس، 32 نفر دوقلوی همسان دبیرستانی، 32 نفر دوقلوی ناهمسان دبیرستانی و 32 نفر خواهر ‌و برادر دبیرستانی انتخاب شد. همچنین به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای 110 دانش‌آموز از بین دانش‌آموزان دبیرستانی شهر تهران انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه خلاقیت عابدی (TC)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، آمار توصیفی و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و رگرسیون خطی) به کار گرفته شد. نتایج به‌دست آمده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین دوقلوهای همسان 60/0 همبستگی وجود دارد. میزان همبستگی خلاقیت در دوقلوهای ناهمسان به صورت منفی و در خواهر و برادرها عدم همبستگی را نشان داد. این تفاوت ممکن است به علت تفاوت محیط این افراد باشد. همچنین نتایج به‌دست آمده از آزمون رگرسیون خطی نشان داد که 37 درصد تغییرات در نمره خلاقیت جفت دوم دوقلوهمسان توسط جفت اول تبیین می‌شود. اما این مقدار در رابطه با دوقلوهای ناهمسان 27 درصد است. این تفاوت در میزان تبیین ممکن است مربوط به عامل وراثت باشد. نتیجه‌گیری: با توجه به نقش وراثت در خلاقیت، به نظر می‌رسد محیط نقش بیشتری نسبت به وراثت در ظهور خلاقیت داشته باشد. این مطلب در مورد خواهر و برادر‌ها و دوقلوهای ناهمسان در این پژوهش نشان داده شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژه‌ها، وراثت، محیط، خلاقیت، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی Contribution of heredity and environment in creativity high school students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The study was performed aimed to determine the contribution of heredity and environment in creativity high school students in Tehran. For this purpose, the available sampling method, 32 identical twins, 32 non-identical twins and 32 siblings were selected. As well as multistage random sampling method, 110 students were selected from among high school students in Tehran. To collect data, abed creativity questionnaire (TC) was used. For the analysis of the data, descriptive and inferential statistics (person correlation coefficient, independent t) was used. The results of the Pearson correlation coefficient showed that, there is a correlation 0/60 between identical twins. The correlation creativity in non‌identical twins in a negative way, and in siblings showed no correlation. This difference may be due to differences intheir environment. The results of linear regression analysis showed that 37 percent change in the creativity score the second pair by first pair identical twins is unjustified. But this amount is about 27 percent of non-identical twins. The difference is in the explanation may be related to heredity. Conclusion: although the role of heredity in creativity but it seems environment has a greater role than genetics in the emergence of creativity. This subject about siblings and non-identical twins in this study was shown
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب میهن دوست |
استاد

المیرا زارع |
دانشجو

حسن پاشا شریفی | pasha sharifi
استاد تمام

نسرین باقری |
استاد


نشانی اینترنتی http://jpsy.riau.ac.ir/article_286_521e8aec3af7228b2fee7ceb1b4e2a1d.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1677/article-1677-263815.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات