این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
پژوهشنامه زنان
، جلد ۱۳، شماره ۴۱، صفحات ۲۱۹-۲۵۴
عنوان فارسی
تجربۀ زیستۀ مردان افغانستان و پاکستان از تحصیل در رشته مطالعات زنان در ایران: یک مطالعه پدیدارشناختی
چکیده فارسی مقاله
رشتۀ مطالعات زنان که بر اساس فعالیتهای جنبش زنان در غرب تأسیس شد و تغییر نگرش از اهداف عمده آن بود، حوزهای دائماً در حال تغییر و گسترش بوده است. امروزه گرایشهای متنوعی از این رشته در کشورهای مختلف وجود دارد که در ایران با رویکرد اسلامی است. هدف این پژوهش، بررسی تجربۀ زیستۀ دانشجویان مرد افغانستانی و پاکستانی مطالعات زنان در ایران است که بیشتر با پسزمینه فرهنگی مردسالارند. روش این پژوهش پدیدارشناسی تفسیری است که با انجام مصاحبه نیمهساختارمند با شانزده نفر از این دانشجویان صورت گرفته است. تحلیل دادهها با شیوه ون مانن و با استفاده از نرمافزار MAXQDA 2018 انجامشده و سه مضمون اصلی «آگاهی جنسیتی»، «باز نگرشی جنسیتی» و «کمرنگی جنسیتمحوری» حاصلشده است. بر اساس یافتهها آگاهی جنسیتی بیانگر «فهم برساختگی نگرشهای موجود به زن» و «فهم ماهیت مشترک زن و مرد در قرآن» بوده و «باز نگرشی جنسیتی» را که شامل «تأمل در خوانشهای دینی نسبت به زن» و «بازنگری در باورهای اجتماعی نسبت به زن» بوده به دنبال داشته است که درنهایت به «کمرنگی جنسیتمحوری» شامل «کمرنگی نگاه هژمونی مردسالارانه در خانواده» و «کمرنگی مزیتهای مردسالارانه در جامعه» انجامیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مطالعات زنان، جنسیت، ایران، دانشجویان مرد، افغانستان، پاکستان،
عنوان انگلیسی
Afghan and Pakistani Male students' lived experiences from women's studies in Iran: A Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله
Women’s studies, which was founded on the activities of the women's movement in the West and its main goals was to change attitudes, has been constantly changing and expanding. Today, there are various trends in this field in different countries, which in Iran has an Islamic approach. The purpose of this study is to investigate the lived experiences of Afghan and Pakistani male students of women's studies in Iran, who are more with a patriarchal background. The method used in this research is interpretive phenomenology which has been done by conducting semi-structured interviews with sixteen of these students. Data analysis was performed by Van Mann method using MAXQDA 2018 software and the three main themes of "gender awareness", “reflecting on gender stereotypes “and, “decreased gender perspective" were obtained. According to the findings, gender awareness indicates "understanding the fabrication of existing attitudes towards women" and "understanding the common nature of men and women in the Qur'an" has led to reflecting on gender stereotypes including “reflection on religious readings of women" and "reconsideration of social beliefs towards women", and finally has led to decreased gender perspective including "decreased of patriarchal hegemonic view in the family "and" decreased of patriarchal privileges in society".
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مطالعات زنان, جنسیت, ایران, دانشجویان مرد, افغانستان, پاکستان
نویسندگان مقاله
نوروزعلی کریمی |
دانشجوی دکتری مطالعات زنان، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران.
شهره روشنی |
استادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکدۀ زنان، دانشگاه الزهرا (س)
منصوره زارعان |
استادیار گروه مطالعات علوم اجتماعی و توسعه، پژوهشکدۀ زنان، دانشگاه الزهرا (س)
نشانی اینترنتی
https://womenstudy.ihcs.ac.ir/article_8341_8c6cef797ad3defe6e15ae95c9c70388.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات