|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۲۷-۲۴۳
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش میانجیگری سبکهای تفکر در رابطه هوش و خلاقیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری سبکهای تفکر در رابطه هوش و خلاقیت در دانشآموزان دختر و پسر 12 تا 16 ساله بود. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از نظر نوع پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دختر و پسر 16-12 ساله منطقه 12 شهر تهران در نیمسال دوم تحصیلی 97-1396 بود. تعداد 200 دانشآموز (100 دختر و 100 پسر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل آزمونهای هوش وکسلر کودکان فرم 4 (WISC-IV)، تفکر خلاق تورنس فرم تصویری ب (TTCT) و پرسشنامه سبک تفکر نوع اول استرنبرگ فرم کوتاه (TSI) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش رگرسیون چندگانه در نرمافزار 21-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد نقش متغیر هوش در پیشبینی خلاقیت (142/0) مثبت و نقش تفکر قانونگذارانه (145/0-) و قضاوتگر (165/0-) در پیشبینی خلاقیت منفی بود. همچنین هیچ تأثیر غیرمستقیم برای متغیر هوش با خلاقیت که نشان از اثر واسطهای تفکر قانونگذارانه و قضاوتگر بود نیز دیده نمیشد؛ اما نقش تفکر اجرایی در پیشبینی خلاقیت (165/0) مثبت بود و همچنین تأثیر غیرمستقیم برای متغیر هوش با خلاقیت که نشان از اثر واسطهای تفکر اجرایی بود نیز دیده میشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خلاقیت،سبک تفکر،هوش، |
|
عنوان انگلیسی |
The Mediating Role of Thinking Styles in the Relationship between Intelligence and Creativity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to investigate the mediating role of thinking styles in the relationship between intelligence and creativity in 12-to-16-year-old male and female students using descriptive-correlational and multiple regression analyses. The statistical population included all male and female students aged 12-16 years old in the 12th district of Tehran during the second semester of 1396-97. At the end of sampling process, 200 students were selected. The measurement tools were Wechsler Intelligence Scale for Children, Fourth Edition (WISC-IV), Torrance Tests of Creative Thinking (TTCT), and Thinking Styles Inventory (TSI). Data analysis was performed using Multiple Regression. 21-SPSS software were used for data analysis. The results showed the positive effect of intelligence in predicting creativity (0.142), and the negative role of legislative thinking (-0.145) and judgment (-0.165). According to the results, there was no mediating role for legislative and judiciary thinking; however, executive thinking mediated the relationship between intelligence and creativity (0.165). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خلاقیت,سبک تفکر,هوش |
|
نویسندگان مقاله |
مهتاب سادات حسینی | کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، تهران، ایران
مرضیه حاجی زادگان | دکتری روانشناسی ، دانشگاه پیام نور و کارشناس آزمایشگاه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
زهرا طاهری فر | استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://japr.ut.ac.ir/article_79468_c53a808d57ead472d389653c7501a312.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|