پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۶۵-۱۷۹

عنوان فارسی مقایسه عملکرد حافظه فعال در دانش‌آموزان دارای ناتوانی‌های ویژه یادگیری یک‌زبانه و دوزبانه
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، مقایسه حافظه فعال کودکان دارای ناتوانی‌های ویژه یادگیری یک‌زبانه و دوزبانه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پس‌رویدادی (علّی- مقایسه‌ای) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان مقطع ابتدایی سال تحصیلی 93-1392 شهر تهران و شهرستان جوانرود بود. تعداد 60 نفر شامل 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) یک‌زبانه (فارس) و 30 کودک (15 دختر و 15 پسر) دوزبانه (کُرد- فارس) به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس از مراکز ناتوانی‌های ویژه یادگیری انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل مقیاس تجدید نظر شده هوشی وکسلر برای کودکان-نسخه چهارم (WISC-R) و خرده‌مقیاس حافظه فعال وکسلر (WWM) بود. داده‌ها با استفاده از مقیاس تجدید نظر شده هوش وکسلر کودکان و زیرمقیاس حافظه فعال آزمون وکسلر جمع‌آوری شد. به منظور تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی میانگین، انحراف استاندارد، آزمون t مستقل، آزمون فریدمن و نرم­افزار 16-SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه یک‌زبانه و دوزبانه در متغیر حافظه فعال فضایی (17/2-=t و 05/0>p) و حافظه فعال (14/2-=t و 05/0>p) دارای تفاوت معناداری هستند. در متغیر توالی حرف- عدد (09/1-=t و 05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دو‌‌زبانگی،حافظه فضایی،ناتوانی‌ ویژه یادگیری،حافظه فعال،

عنوان انگلیسی Comparison of Working Memory Function between Bilingual and Monolingual Students with Special Learning Disabilities
چکیده انگلیسی مقاله The present study is done to compare working memory in monolingual and bilingual children with special learning disability. Design of research was causal-comparative. Statistical society of the research was elementary students in Tehran and Javanroud in the 1392-1393 years. A number of 60 children including 30 (15 gilrs and 15 boys) monolingual (Persian) and 30 (15 gilrs and 15 boys) bilinguals (Kurdish-Persian) were recruited from special learning disability rehabilitation centers by accessible sampling. Data were collected with Wechsler intellectual scale for children-revised (shahim,1390) and Wechsler’s subscale of working memory test (WWM). To analysis of data, descriptive and inferential statistic methods including average, standard deviation, independent t-test and Friedman test were done and analyzed by Spss 16. Results show that there is significant differences in spatial working memory (p < 0.05, t=-2.17) and working memory (p < 0.05, t=-2.14) between monolinguals and bilinguals. There was no significant difference in the letter-number sequence (p>0.05, t=-1.09). Based on the findings of the present study, it can conclude that bilingualism is associated with better working memory functions in bilingual children with SLD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دو‌‌زبانگی,حافظه فضایی,ناتوانی‌ ویژه یادگیری,حافظه فعال

نویسندگان مقاله حمزه محمدی |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

جواد حاتمی |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

رضا کرمی نوری |
استاد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اومئو، اومئو، سوئد

جمیل منصوری |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

داود مفاخری |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

هانیه خادمی |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_79957_78422a308f345534df6e8fa0e8bcf9ce.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات