پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۳۵۱-۳۶۸

عنوان فارسی نقش میانجی‌گری عاطفۀ مثبت و منفی در رابطۀ بین ذهن‌آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان شهر ایلام
چکیده فارسی مقاله در پژوهش حاضر، به بررسی نقش میانجی‌گری عاطفۀ مثبت و منفی در رابطۀ بین ذهن‌آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان شهر ایلام پرداخته شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دختر و پسر دانشگاه‌های شهر ایلام (آزاد و دولتی) است که در سال تحصیلی 1399-1398 در این دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل بودند. از میان این دانشجویان 400 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. روش مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی و هدف آن کاربردی است. داده‌های پژوهش به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS25 و Amos20 تجزیه و تحلیل شد. ابزارهای این پژوهش به‌منظور ارزیابی متغیرها عبارت‌اند از: مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف .(RSPWB) پرسشنامۀ پنج‌وجهی ذهن‌آگاهی بائر و همکاران (FFMQ) و مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی واتسون و همکاران (PANAS) . در پژوهش حاضر، ضریب مسیر غیرمستقیم ذهن‌آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان از طریق عاطفۀ مثبت 27/0 و از طریق عاطفۀ منفی 20/0 به‌دست آمد که هردو در سطح 001/0P= معنادار هستند. این نتایج بیانگر آن است که متغیرهای عاطفۀ مثبت و منفی، رابطۀ بین متغیرهای ذهن‌آگاهی و بهزیستی روان‌شناختی را میانجی‌گری می‌کنند. براساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت ذهن‌آگاهی با تأثیر بر میزان شکل‌گیری عاطفۀ مثبت و منفی، بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان تأثیر می‌گذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی،ذهن‌آگاهی،عاطفۀ مثبت و منفی،دانشجویان،

عنوان انگلیسی The Role of Mediating Positive and Negative Affect in the Relationship between Mindfulness and Psychological Well-Being of Ilam Students
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigates the mediating role of positive and negative affect in the relationship between mindfulness and psychological well-being of Ilam students. The statistical population of the study included all male and female students of Ilam universities (Azad and State) studying in these universities during the academic year 2019–2020. Therefore, 400 students were selected among these students through multistage cluster sampling method. The study method was descriptive-correlational and purposive. The research data were analyzed by structural equation modeling method using SPSS25 and Amos20 software. The tools used in this study to analyze the variables are: Reef Psychological Well-Being Scale (RSPWB), Five Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ), and Positive and Negative Affect Scale (PANAS). The standard coefficient of the indirect effect of mindfulness on students’ psychological well-being was 0.27 by positive affect and 0.20 by negative affect, which is significant at the P=0.001 level. These results suggest that the variables of positive effect and negative effect mediate the relationship between the variables of mindfulness and psychological well-being. Based on these results, it can be concluded that mindfulness can affect the psychological well-being of individuals by influencing the formation of positive and negative affect.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی روان‌شناختی,ذهن‌آگاهی,عاطفۀ مثبت و منفی,دانشجویان

نویسندگان مقاله طیبه کوچی |
1. دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

وحید احمدی |
استادیار گروه روانشناسی ، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

شهرام مامی |
استادیار گروه روانشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران

آرش نادمی |
استادیار گروه آمار، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_81057_a9cfdcf327f77306ad32784cbdc0a078.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات