|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۰۷-۲۲۵
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی (بتا) بر عملکرد رفتاری دانشآموزان دیرآموز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر کارکردهای اجرایی بر عملکرد رفتاری در دانشآموزان دیرآموز است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، و از لحاظ نحوۀ گردآوری دادهها نیمهآزمایشی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان دیرآموز مدارس ابتدایی است که در سال 1398 مشغول به تحصیل بودهاند. از میان آنها 30 نفر به روش در دسترس از مدارس شهرستان کاشان انتخاب شدند و در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه مداخلۀ توانبخشی شناختی را به مدت سه ماه، یک ساعت در هفته دریافت کردند. هردو گروه قبل و بعد از اجرای مداخله با آزمون حافظۀ فعال برای کودکان (حافبک (WMTB-C) و همچنین پرسشنامۀ نظام سنجش مبتنی بر تجربۀ آخنباخ (ASEBA) برای والدین ارزیابی شدند. درنهایت، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و با روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت. یافتهها نشان داد مداخلۀ توانبخشی شناختی بتا با تأکید بر کارکردهای اجرایی (حافظۀ فعال، توجه مداوم و بازداری) بر عملکرد رفتاری دانشآموزان دیرآموز تأثیر معنادار دارد؛ زیرا برنامۀ توانبخشی شناختی بر کارکردهای اجرایی تمرکز داشته است؛ بنابراین با توجه به نتایج این پژوهش میتوان از بستۀ توانبخشی شناختی برای افزایش حافظۀ فعال کودکان دیرآموز در مدارس بهمنظور بهبود وضعیت درسی و رفتاری این دانشآموزان استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانبخشی شناختی،دانشآموزان دیرآموز،کارکردهای اجرایی،عملکرد رفتاری، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation Based on Executive Functions (BETA) on the Behavioral Functioning of Slow Learners |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study aims to evaluate the effectiveness of cognitive rehabilitation based on executive functions on behavioral function in slow learners. The statistical population consists of all slow students of elementary schools studying in 2019. Among them, 30 individuals were selected from the available schools of Kashan town. This sample was divided into two groups. The experimental group received 12 sessions of cognitive rehabilitation intervention for 1 hour per week for three months. Both groups were assessed before and after the intervention using Working Memory Test Battery-Children (WMTB-C) for children, and Achenbach System of Empirically Based Assessment (ASEBA) questionnaire for parents. The data was analyzed by using analysis of covariance and SPSS software. Findings revealed that Beta cognitive rehabilitation intervention focusing on executive functions (active memory, continuous attention and management) had a significant effect on behavioral function of slow learners. According to the results of this study, cognitive rehabilitation package can be used to increase active memory of slow learners in schools and improve academic status and recognition of these students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
توانبخشی شناختی,دانشآموزان دیرآموز,کارکردهای اجرایی,عملکرد رفتاری |
|
نویسندگان مقاله |
زینب گندمی | دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی اکبر ارجمندنیا | دانشیار گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
غلامعلی افروز | استاد ممتاز گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://japr.ut.ac.ir/article_81315_e45def41f0aa16c009d3abfd04f63926.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|