پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۸۳-۲۰۵

عنوان فارسی مقایسۀ انگیزش، فراشناخت و تنظیم هیجان ریاضی در دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی و عادی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسۀ انگیزش، فراشناخت و تنظیم هیجان ریاضی در دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی و عادی است. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر پایۀ پنجم مدارس عادی لاهیجان در سال 1398-1397 و شامل 580 نفر و روش نمونه‌گیری تمام‌شمار است. با استفاده از مقیاس اضطراب ریاضی، غربالگری روی دانش‌آموزان صورت گرفت و براساس نمرۀ برش این مقیاس، 142 نفر از دانش‌آموزانی که کمترین و بیشترین نمره را کسب کردند، در دو گروه مساوی دارای اضطراب ریاضی و عادی قرار گرفتند. ابزارهای اصلی این پژوهش، مقیاس تنظیم هیجان ریاضی کودکان (CERS-M)،انگیزش ریاضی (CMMQ)، فراشناخت ریاضی (MAMQ) و ابزارهای تشخیصی شاملاضطراب ریاضی کودکان (MASC)، مقیاس اختلال ریاضی تبریزی (TMDS) و ماتریس‌های پیش‌روندۀ ریون (RPM) است. داده‌ها با روش‌های آماری مانوا (MANOVA) و آزمون t مستقل در نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد گروه دارای اضطراب ریاضی در هر سه متغیر نمرۀ کمتری کسب کرده‌اند (05/0p <). همچنین دو گروه، در مؤلفۀ انگیزش در بعد فراشناخت و کمک‌خواهی و حفظ توجه و تمرکز در مقیاس تنظیم هیجان تفاوت معناداری ندارند. به‌طورکلی با توجه به اهمیت متغیرهای فراشناختی، انگیزشی و هیجانی در اضطراب ریاضی دانش‌آموزان، آموزش در این زمینه ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی،دانش‌آموزان عادی،انگیزش ریاضی،فراشناخت ریاضی،تنظیم هیجان ریاضی،

عنوان انگلیسی A Comparison of Motivation, Metacognition and Mathematic Emotion Regulation in Students with Math Anxiety and Normal Students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to compare motivation, metacognitive ability and adjustment of mathematical emotion in normal and anxious students.the research project was casual -Comparative and Statistical Society was 524 Fifth Grade Girls of Lahijan Normal Schools in 2018-2019 which after screening 142 students were equally divided in two groups. The main instruments of this study were Hanin et al.'s (2017) children's emotion regulation scale, Corter's mathematical motivation (2005), Philipo and Panora mathematical metacognitive (2007), and cognetive instruments Chiu's and Henry's children's mathematical anxiety (1990), Tabrizi Mathematical Disorder Scale (2015) and Raven's test (1938). Data were analyzed using SPSS software, MANOVA statistical methods and independent T-test. The results showed, the group with anxiety scored lower in all three variable) p < 0/05). In addition, there was no significant difference between the two groups in the motivation component in metacognition and help- seeking and maintain attention and concentration in the emotion regulation scale. Due to the importance of cognitive and motivational variables
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانش‌آموزان دارای اضطراب ریاضی,دانش‌آموزان عادی,انگیزش ریاضی,فراشناخت ریاضی,تنظیم هیجان ریاضی

نویسندگان مقاله حوریه حبیبی |
کارشناس ارشد روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه گیلان ، گیلان ،ایران

مهناز خسروجاوید |
دانشیار گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه گیلان ، گیلان ، ایران

عباس ابوالقاسمی |
استاد گروه روانشناسی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه گیلان ، گیلان ، ایران


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_81195_e6d1648d5d4494399b81141eb2d7727f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات