پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۰۵-۱۲۷

عنوان فارسی مؤلفه‌های روان‌شناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفه‌های روان‌شناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به‌لحاظ نحوۀ گردآوری یافته‌ها کیفی است. همچنین با استفاده از شیوۀ مطالعۀ مروری نظام‌مند انجام شده است. برای دستیابی به هدف مطالعه، مرور منظم و گستردۀ پیشینۀ پژوهشی بر مبنای هفت مرحلۀ الگوی سندلوسکی و باروسو (2006) انجام شده است. بدین‌منظور منابع مرتبط با حوزۀ پژوهش از پایگاه‌های اطلاعاتی الزویر، اسکپوس، پروکوئست، اریک، امرالد، اشپرینگر و با استفاده از کلیدواژه‌های مناسب جست‌وجو شد. پس از بررسی منابع علمی، 480 منبع مرتبط با موضوع تحقیق و براساس معیارهای مشخص شناسایی شد. پس از بررسی موضوع پژوهش، چکیده و محتوای آن‌ها، درنهایت 58 مقاله انتخاب و تحلیل نهایی شد. سپس تحلیل یافته‌ها به شناسایی 75 مفهوم منجر شد که پس از بررسی ارتباط مفهومی و محتوایی در قالب 9 مقوله و درنهایت 5 مؤلفه طبقه‌بندی شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد مؤلفه‌های روان‌شناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی شامل راهبردها و مؤلفه‌های هیجانی-انگیزشی (احساسات مثبت و باورهای انگیزشی)، ارتباطی (پیوندجویی، مهارت‌های برقراری ارتباط) شناختی (تفکر سطح بالا و درگیری تحصیلی)، فراشناختی (خودمدیریتی در یادگیری و خودآگاهی برای یادگیری) و شخصیت هستند که از این میان، نقش مؤلفه‌ها و راهبردهای هیجانی-انگیزشی و پس ‌از آن با اختلاف اندکی مؤلفه‌های فراشناختی از دیگران پررنگ‌تر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله یادگیری ترکیبی،مؤلفه‌های روان‌شناختی،دانشجویان،پساکرونا،نظام آموزش عالی،

عنوان انگلیسی Psychological Components Related to Students Success in a Blended Learning Environment
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to identify the psychological components related to student success in a blended learning environment. The research method is applied , and data collection was conducted using a qualitative approach through a systematic review method. To achieve the goal of the study, a systematic and comprehensive review of the research background was conducted based on Sandlowski and Barroso's (2006) seven-step model. For this purpose, resources from databases (Elsevier, Scopus, ProQuest, Eric, Emerald, Springer) and related keywords were searched. After reviewing 480 papers from theoretical and scientific sources related to the research topic based on specific criteria and removing unrelated papers, a full review of the remaining 58 studies was performed. The systematic review of the research background resulted in the identification of 5 components, 9 concepts, and 75 codes. The results of the meta-synthesis indicate that the psychological components of students who want to succeed in the blended learning environment at the university include the following: emotional strategies and components (positive emotions and motivational beliefs), communication (connection resources, communication skills), cognitive (high-level thinking and academic engagement), metacognitive (self-management in learning and self-perception of learning), and personality.Among these, the role of emotional and metacognitive strategies and components is more important than others. Therefore, they have a greater impact on the success of blended learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله یادگیری ترکیبی,مؤلفه‌های روان‌شناختی,دانشجویان,پساکرونا,نظام آموزش عالی

نویسندگان مقاله الهه حجازی |
دانشیار گروه روان شناسی ، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فاطمه نارنجی ثانی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

عاطفه غفرانی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده رو‌‌ا‌ن‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_84339_83e5823801d3c40cee02710fa521c5fb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات