|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۲۱۷-۲۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش نظریۀ انتخاب و واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری و هیجانهای منفی نوجوانان دختر |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریۀ انتخاب و واقعیتدرمانی بر کاهش پرخاشگری و هیجانهای منفی نوجوانان دختر انجام شد. این پژوهش کاربردی و جزء پژوهشهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایۀ دهم و یازدهم مدارس متوسطه شهرستان آمل در سال تحصیلی 1397- 1396 بود. 28 نفر از این دانشآموزان به شیوۀ نمونهگیری دردسترس انتخاب و به دو گروه آزمایش و کنترل اختصاص داده شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامۀ پرخاشگری نواکو (AGQ) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (21DASS-) در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون گردآوری شد. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش واقعیتدرمانی دریافت کرد؛ درحالیکه گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکردند. دادههای گردآوریشده در دو مرحلۀ پیشآزمون و پسآزمون با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکووا) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد آموزش نظریۀ انتخاب و واقعیتدرمانی سبب کاهش مؤلفههای پرخاشگری شده است (05/0p). براساس یافتههای پژوهش میتوان از آموزش نظریۀ انتخاب و کاربرد واقعیتدرمانی برای کاهش پرخاشگری و افزایش سطح مسئولیتپذیری در دختران نوجوان استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واقعیتدرمانی،پرخاشگری،افسردگی،اضطراب،استرس، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Choice Theory and Reality Therapy Training in Reducing Aggression and Negative Emotion of Female Adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to investigate the effectiveness of choice theory and reality therapy training on reducing aggression and negative emotions in female adolescents. According to this study, a semi-experimental method with a pre-test-post-test was conducted with a control group. 28 female students of 10th and 11th grade from two schools in Amol in 2016-2017 school year were selected by available sampling method and non-randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using the Novaco Aggression Questionnaire (AGQ), a short form of the Depression and Anxiety and Stress Scale (DASS-21) in a two-stage pretest and posttest. The experimental group received eight sessions of reality therapy, while the control group did not. The collected data were analyzed using MANCOVA. The results showed that reality therapy reduced aggression components, but not depression, anxiety, and stress (p< 0.05). According to the research findings, we can use choice theory and reality therapy training to reduce aggression and increase sense of responsibility in female adolescents. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
واقعیتدرمانی,پرخاشگری,افسردگی,اضطراب,استرس |
|
نویسندگان مقاله |
گلچهره ساده | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
اعظم نوفرستی | استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فریماه فهیم دانش | کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://japr.ut.ac.ir/article_87063_224b1da9bf7d356ceff4d96fc68fb7c2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|