پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۲۵-۳۵۰

عنوان فارسی فراتحلیل پژوهش‌های داخلی در زمینۀ اثربخشی مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش کاربردی که با بهره‌گیری از روش فراتحلیل انجام ‌گرفت، به ترکیب عددی نتایج پژوهش‌های انجام‌شده در ایران در زمینۀ اثربخشی مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی پرداخته شد. جامعۀ آماری فراتحلیل مطالعات دردسترس مرتبط با بررسی اثربخشی مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی، 416 پژوهش بود که در سال‌های 1399-1379 منتشر شده‌اند. برای این منظوراز پایگاه‌های اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، پورتال جامع علوم انسانی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور و سیویلیکا در داخل کشور استفاده شد. براساس ملاک‌های تعریف‌شدۀ ورود و خروج پژوهش‌های اولیه و نیز تحلیل حساسیت، درنهایت 72 اندازۀ اثر از 33 مطالعۀ اولیه بررسی شدند. یافته‌های کمی پژوهش‌های منتخب نیز با نرم‌افزار CMA ویرایش 2 تحلیل شدند. نتایج نشان می‌دهد مداخلات آموزشی-درمانی مبتنی بر تئوری انتخاب بر مدیریت رفتار فردی تأثیر معنا‌داری دارد. همچنین براساس ملاک کوهن، میزان اندازۀ اثر ترکیبی آن برای مدل اثرات تصادفی، در حد بزرگ (09/1= ES) ارزیابی می‌شود. به‌طور خلاصه می‌توان نتیجه گرفت آموزش‌های مبتنی بر تئوری انتخاب می‌تواند بر مدیریت رفتار فردی و بهبود روابط افراد تأثیر مطلوب و چشمگیری داشته باشد؛ بنابراین به‌شدت توصیه می‌شود مبانی آموزشی-درمانی تئوری انتخاب در مراکز مشاوره‌ای سازمان‌های مختلف به‌صورت فردی و گروهی استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فراتحلیل،مداخلات آموزشی-درمانی،تئوری انتخاب،مدیریت رفتار،

عنوان انگلیسی Meta-analysis of National Research on the Effectiveness of Educational-therapeutic Interventions Based on Choice Theory in Controlling of Individual Behavior
چکیده انگلیسی مقاله In this applied research conducted with the method of meta-analysis, the numerical combination of the results of the researches conducted in Iran in the field of effectiveness of educational-therapeutic interventions based on choice theory in controlling individual behavior was discussed. The statistical population of the meta-analysis, the available studies related to the effectiveness of educational-therapeutic interventions based on the choice theory to control individual behavior, on the number of 416 studies from the scientific databases of SID, Comprehensive Portal of Humanities, Research Institute of Information Science and Technology of Iran, Database of Noor Specialized Magazines, Information bank of the country's publications and Civilica, which were published in Iran between 2000 and 2020. Based on the established criteria for inclusion and exclusion of baseline studies and sensitivity analysis, 72 effect sizes from 33 baseline studies were finally examined and the quantitative results of the selected studies were analyzed using CMA2. The results showed that educational-therapeutic interventions based on choice theory have a significant effect on the management of individual behavior, and according to Cohen’s criterion, the size of their combined effect is rated as large for the random effects model (ES =1.09). In conclusion, training based on choice theory can have a positive and significant effect on controlling individual behavior and improve relationships. Therefore, it is strongly recommended that the educational-therapeutic principles of choice theory be used individually and in groups in the counseling centers of various organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فراتحلیل,مداخلات آموزشی-درمانی,تئوری انتخاب,مدیریت رفتار

نویسندگان مقاله مسلم امیری |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

جواد مصرآبادی |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

ابوالفضل فرید |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

سیاوش شیخ علیزاده |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_88614_a88a02b12bb13081d5286311ec1b6c6d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات