پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۲۱۵-۲۲۷

عنوان فارسی رابطۀ مهارت‌های زبانی با کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون‌شده
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطۀ مهارت‌های زبانی با کارکردهای اجرایی در دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون شده بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون‌شده مشغول به تحصیل در مدارس عادی و استثنایی شهر تهران، با دامنۀ سنی 11-7 تشکیل می‌دادند. 58 آزمودنی (30 دختر و 28 پسر) به شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس از میان دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون‌شده مشغول به تحصیل در مدارس عادی (29 نفر) و مدارس استثنایی (29 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 انتخاب و ارزیابی شدند. مهارت‌های کارکردهای اجرایی و زبانی به‌ترتیب با استفاده از پرسشنامۀ بریف (BRIEF) و آزمون رشد زبان (TOLD-P3) بررسی شدند. تحلیل داده‌ها به‌کمک آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نسخۀ 26 نرم‌افزار SPSS انجام گرفت. نتایج نشان‌دهندۀ رابطۀ مثبت معنادار در سطح 01/0 ≥ P بین مهارت‌های زبانی با مؤلفه‌های برنامه‌ریزی (646/0=r)، حافظۀ فعال (676/0=r)، بازداری (617/0=r) و کل کارکردهای اجرایی (699/0=r) دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون‌شده بود. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته در این پژوهش، می‌توان گزارش کرد مهارت‌های زبانی با مؤلفه‌های کارکردهای اجرایی همبستگی معناداری دارند. با توجه به نقش زبان و کارکردهای اجرایی در مدیریت رفتار، تأکید بر برنامۀ مداخله‌ای زودهنگام به‌منظور بهبود این مهارت‌ها در کودکان با آسیب شنوایی ضروری است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت‌های زبانی،کارکردهای اجرایی،دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون‌شده،

عنوان انگلیسی Relationship Between Language Skills and Executive Functions in Hearing Impaired Students with Cochlear Implants
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to determine the relationship between language and executive functions skills in cochlear implanted students with hearing impairment.The statistical population of the research consists of all students with cochlear implanted hearing impairment studying in regular and exceptional schools in Tehran, with an age range of 7 to 11 years. 58 subjects (30 girls and 28 boys) were selected and evaluated by available sampling method among students with cochlear implanted hearing impairment studying in regular schools (29 people) and exceptional schools (29 people) in the academic year 2018-2019. Executive functions and language skills were assessed with the BRIEF Questionnaire (BRIEF) and Test Of Language Development-Primary:3 (TOLD-P3) in respect. Data analysis using Pearson's correlation test shows a significant positive relationship at P ≥ 0.01 level between language skills with planning components (r=0.646), working memory (r=0.676), inhibition (r=0.617) and total executive functions (r=0.699) of students with cochlear implanted hearing impairment were analyzed with SPSS software version 26.Based on the investigations carried out in this research, it can be reported that language skills have a significant correlation with the components of executive functions. Considering the role of language and executive functions in behavior management, it is necessary to emphasize on an early intervention program to improve these skills in children with hearing impairment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مهارت‌های زبانی,کارکردهای اجرایی,دانش‌آموزان با آسیب شنوایی کاشت حلزون‌شده

نویسندگان مقاله زهرا صمدی |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

فاطمه نیکخو |
استادیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

مهدی دستجردی کاظمی |
دانشیار گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

زهرا احمدی |
کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_88619_e49612ae21231b36d675ad267c8ffafe.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات