پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مبتلا به صرع
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مبتلا به صرع بود. این پژوهش کاربردی و از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعۀ مورد مطالعه را همۀ نوجوانان پسر مبتلا به صرع 18-15 سال مراجعه‌کننده به مراکز درمانی شهرستان رشت در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از میان آن‌ها، نمونۀ پژوهش شامل 30 نوجوان پسر به‌صورت هدفمند و در دسترس و با درنظرگفتن شرایط ورود و خروج، انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جای‌دهی شدند. برای گردآوری یافته‌ها از پرسشنامۀ تنظیم شناختی هیجان (CERQ-P) و مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (SSES) در مراحل قبل و بعد از درمان استفاده شد. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به شیوۀ گروهی در هشت جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد. داده‌ها به‌کمک نرم‌افزار SPSS24 و به روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان می‌دهد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مبتلا به صرع به‌طور معنا‌داری تأثیر دارد (001/0>P). براساس نتایج این مطالعه می‌توان گفت، مداخلۀ مبتنی بر پذیرش و تعهد می‌تواند یکی از راهکارهای درمانی برای بهبود شاخص‌های سلامت روانی افراد مبتلا به صرع باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان پذیرش و تعهد،تنظیم شناختی هیجان،خودکارآمدی اجتماعی،صرع،

عنوان انگلیسی The Efficacy of Acceptance and Commitment Therapy on Cognitive Emotion Regulation and Social Self-Efficacy in Adolescents with Epilepsy
چکیده انگلیسی مقاله The aim of the present study was to determine the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on cognitive emotion regulation and social self-efficacy in adolescents with epilepsy. This applied research was a quasi-experimental with pretest/posttest design and a control group. The study population consists of 8,000 children and adolescents with epilepsy in Guilan Province, and the research sample consisted of 30 boys with epilepsy aged between 15 and 18 years who were referred to Rasht medical centers in 2021, selected by purposive and available methods considering entry and baseline conditions, and randomly divided into two experimental and control groups (15 subjects in each group). The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ-P) and the Social Self-Efficacy Scale (SSES) were used for data collection before and after treatment. The 8 sessions of ACT were conducted for the experimental group. Data were analyzed using SPSS24 software and analysis of covariance. The results of the analysis of covariance showed that ACT improved cognitive emotion regulation and social self-efficacy in adolescents with epilepsy (P< 0.001). Based on the results of this study, it can be said that the acceptance and engagement-based intervention can be used as one of the treatment strategies to improve the mental health indicators of people with epilepsy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درمان پذیرش و تعهد,تنظیم شناختی هیجان,خودکارآمدی اجتماعی,صرع

نویسندگان مقاله فاطمه رهبر کرباسدهی |
دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

عباسعلی حسین‌خانزاده |
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

ایرج شاکری نیا |
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_88460_62483311c253b4f6e9f59f33593389f8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات