این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۸۶-۲۰۴

عنوان فارسی نقش باور هراس و سرسختی روانشناختی در تمایل به تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه ملایر
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ میان باور هراس و سرسختی روانشناختی با تمایل به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه ملایر بود. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 375 نفر دانشجو با استفاده از جدول مورگان بصورت تصادفی ساده و با توزیع متناسب در دانشکده‌ها و رشته‌های مختلف انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامۀ باور هراس گرینبرگ (2001) ، پرسشنامۀ تمایل به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و از مقیاس ایرانی سرسختی روانشناختی کیامرثی و نجاریان (1377) استفاده شد. نتایج به کمک شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی از جمله آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که دو ویژگی باور هراس و تمایل به تفکر انتقادی دارای ارتباط معنادار و منفی با هم هستند. همچنین، سرسختی روانشناختی با باور هراس ارتباط منفی معنادار نشان داد؛ . از طرفی تمایل به تفکر انتقادی، بجز در مقیاس بالیدگی، با سرسختی روانشناختی رابطۀ معنادار و مثبت داشت. بدین معنی که هر دو مشخصه به موازات هم می‌توانند افزایش یا کاهش یابند. باور هراس می‌تواند درصد قابل تعمیمی از تمایل به تفکر انتقادی و خرده مقیاسهای آن را در دانشجویان پیش‌بینی کند و سرسختی روانشناختی نیز قابلیت پیش‌بینی باور هراس و عواملش، همچنین، تمایل به تفکر انتقادی و خرده مقیاس‌هایش، بجز در مورد مقیاس بالیدگی را نشان داد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان با بررسی گام‌های درمان شناختی-رفتاری و مقایسۀ آن با مراحل آموزش مهارت‌های تفکر انتقادی در جهت تقویت هر یک از این راهکارها گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باور هراس، تفکر انتقادی، سرسختی روانشناختی،

عنوان انگلیسی The Role of Panic Belief and Psychological Hardiness in Tendency to Critical Thinking among Students of the Malayer University
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the relationship between panic belief and psychological hardiness with tendency to critical thinking among students of the Malayer University. This descriptive study was correlational. 375 students were selected randomly using the Morgan table, and distributed proportionally in different faculties and disciplines. In order to collect information Greenberg's The Panic Belief Inventory (2001), Ricketts Critical Thinking Disposition Inventory (CTDI) (2003) and Keimarati and Najarian Iranian scale of psychological hardiness (1998) was used. The results were analyzed using descriptive and deductive statistics such as Pearson correlation and multiple regression tests. Results showed that two variables of panic belief and a tendency to critical thinking have a significant and negative relationship with each other. Also, psychological hardiness was negatively associated with panic belief. On the other hand, the tendency to critical thinking, with the exception of the level of enrichment, had a meaningful and positive relationship with psychological hardiness. This means that both variables can be increased or decreased in parallel. Panic belief can predict a generalized percentage of students' critical thinking and its subscales. Also, psychological hardiness can predict panic belief and its factors, and the tendency to critical thinking and subscales, except for scale of enrichment. According to the results of this study, we can examine the steps of cognitive-behavioral therapy and compare it with the stages of critical thinking skills training in order to strengthen each of these strategies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله باور هراس, تفکر انتقادی, سرسختی روانشناختی

نویسندگان مقاله هانیه کلانتری دهقی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر، ایران

علی ایمان زاده |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

نیان افراسیابی |
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

فاطمه موسیوند |
کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11086_40d571eab56b772539708ed61045cf00.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات