این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 27 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۴۰-۱۵۶
عنوان فارسی
روایی سازه و شاخصهای سوال-پاسخ مقیاس رضایت از وضعیت رابطه (ReSta)
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس رضایت از وضعیت رابطه در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی و به طور دقیق تر اعتباریابی آزمون بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان یکی از موسسات آموزش عالی مشهد در سال تحصیلی 98-97 تشکیل میدادند. با در نظر گرفتن تعداد متغیرها در مطالعه اول 160 نفر و در مطالعه دوم 223 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مقیاسهای رضایت از وضعیت رابطه (لهمان و همکاران، 2015)، سیاهه شخصیت 10 سوالی (گاسلینگ و همکاران، 2003)، پرسشنامه طرحواره یانگ (والر و همکاران، 2001)، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (لوی باند و لوی باند، 1995)، مقیاس رضایت از زندگی (داینر و همکاران، 1985) و مقیاس فشار روانی کسلر (کسلر و همکاران (2002) صورت گرفت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که مقیاس دارای ساختاری یک عاملی با واریانس تبییین شده 67/61 درصد بوده و از روایی تأییدی مناسبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ، دو نیمه کردن و گاتمن از 84/0 تا 91/0 به دست آمدند. همبستگی مثبت با صفات شخصیتی نشان از روایی همگرا و همبستگی منفی با انزوای اجتماعی، افسردگی و فشار روانی نشان از روایی واگرای مقیاس داشت. جنسیت و رضایت از رابطه میتوانستند رضایت از زندگی را پیش بینی کنند. شاخصهای سوال پاسخ مقیاس در سطح مطلوبی قرار داشتند. به طور کلی مقیاس رضایت از وضعیت رابطه روایی و پایایی قابل قبولی را نشان داد و از این رو میتواند به طور قابل اعتمادی در مطالعات روابط بین فردی در بین دانشجویان استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایت از وضعیت رابطه، ساختار عاملی، اعتباریابی، نظریه سوال-پاسخ،
عنوان انگلیسی
Construct Validity and Item-Response Characteristics of the Satisfaction with Relationship Status Scale (ReSta)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of present study was to investigate psychometric properties of the Satisfaction with Relationship Status Scale (ReSta) among students. The research design was descriptive-correlational and, more specifically, validating the test. The study population comprised the students of a higher education institution in Mashhad during the 2018-2019 academic year. Regarding the number of variables, for the first phase of the study 160 students and for the second phase 223 students were selected using the multistage cluster sampling method. Data were collected using the Satisfaction with Relationship Status Scale (Lehmann et al., 2015), Ten-Item Personality Inventory (Gosling et al., 2003), Young schema questionnaire (Waller et al., 2001), Depression, Anxiety, Stress Scale (Lovibond & Lovibond, 1995), The satisfaction with life scale (Diener et al., 1985) and Kessler Psychological Distress Scale (Kessler et al, 2000). The results of the exploratory factor analysis showed that the scale has a one-factor structure with an explained variance of 61.67% and demonstrated good confirmatory validity. The Cronbach's alpha, split-half, and Guttmann coefficients were between 0.84 and 0.91. The positive correlation with personality traits implied a convergent validity, and the negative correlation with social isolation, depression, and psychological distress revealed the divergent validity of the scale. Gender and relationship satisfaction could predict life satisfaction. The Item-Response parameters of the scale were at a desirable level. Overall, the Satisfaction with Relationship Status Scale demonstrated acceptable validity and reliability and can thus be dependably used in studies of interpersonal relationships among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رضایت از وضعیت رابطه, ساختار عاملی, اعتباریابی, نظریه سوال-پاسخ
نویسندگان مقاله
فرهاد تنهای رشوانلو |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سید علی کیمیایی |
دانشیار مشاوره، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11083_c162f6ab475a6b7d7b8ea669dd852e64.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات