این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۴۴-۵۸
عنوان فارسی
مطالعه نیمرخ های شایستگی روانی – اجتماعی دانش آموزان حاشیه شهر سقز و تفاوت آنها بر مبنای رضایت از مدرسه: رویکرد مبتنی بر شخص
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نیمرخ شایستگی های اجتماعی- هیجانی به عنوان مهارت های غیر- شناختی و با تحلیل مبتنی بر شخص و مقایسه خوشه های به دست آمده برمبنای رضایت از مدرسه ی دانش آموزان صورت گرفته است. تعداد 414 نفر از دانش آموزان پسر پایه های پنجم و ششم مدارس حاشیه ای شهر سقز، مقیاس شایستگی های اجتماعی- هیجانی ژو و ای (2012) و زیر مقیاس رضایت از مدرسه از مقیاس رضایت از زندگی دانش آموزان هیوبنر (2014) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل خوشه ای سلسله مراتبی نشان داد 234 نفر یعنی 56 %، با شایستگی های روانی – اجتماعی نسبتا پایین در خوشه ی اول و 180 نفر یعنی 44%، با شایستگی های روانی اجتماعی بالا در خوشه ی دوم قرار گرفتند. جهت تایید صحت تمایز یافتگی بین دو خوشه، از متغیر رضایت از مدرسه استفاده شد. بررسی تفاوت بین دو خوشه نیز بر مبنای رضایت دانش آموزان از مدرسه با آزمون تی ( 38/2= t 018/0= p) نتیجه ی معناداری فراهم آورد. یافته های به دست آمده علاوه بر ارائه نیمرخی از نحوه ی پراکندگی این شایستگی ها، نشان می دهد که توجه به مهارت ها و شایستگی های روانی – اجتماعی دانش آموزان در میزان بهزیستی و رضایت از مدرسه و فراتر از آن، یعنی؛ زندگی اهمیت بسزایی دارد که با توجه به تحولات جدید و ضرورت توجه به سلامت روان، بهتر است این امر در روند آموزش مد نظر قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی های روانی – اجتماعی، یادگیری اجتماعی - هیجانی، رضایت از مدرسه، تحلیل خوشه ای،
عنوان انگلیسی
Students' Psychosocial profiles at Saqqez's deprived urban areas and their differences based on school satisfaction: a person based analysis
چکیده انگلیسی مقاله
This research was conducted to show psycho-social competences profile of students as non-cognitive skills, with person-based analysis and examining provided clusters and their differences based on students’ school satisfaction. 414 school kids of 5th and 6th graders from deprived urban areas completed Zhou & Ee’s (2012) social-emotional competence questionnaire (SECQ) and students’ school satisfaction sub-scale of Huebner’s (2014) Multidimensional Life Satisfaction Survey. Hierarchical cluster analysis showed that 234 (56%) and 180 (44%) clustered in the first and second as having low and high psycho-social competences, respectively. Confirming the obtained results of cluster analysis, students’ school satisfaction was used. The t test result (t=2.38, p= 0.018) indicted that there is a significant difference between groups regarding school satisfaction. The findings of this study demonstrated the competences profile and implicated the importance of psychosocial skills and competences in students' wellbeing at school and beyond i.e. life, concerning mental health in fast changing world; it should be imbedded in educational processes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شایستگی های روانی – اجتماعی, یادگیری اجتماعی - هیجانی, رضایت از مدرسه, تحلیل خوشه ای
نویسندگان مقاله
غفور احراری |
دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز
رحیم بدری گرگری |
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
اسکندر فتحی آذر |
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
میرمحمود میرنسب |
دانشیار گروه علوم تربیتی و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11076_78c26f37e35e3749cea81f6b98ff0423.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات