این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۱۴۹-۱۶۹

عنوان فارسی الگوی ساختاری روابط ذهن ­آگاهی، خودتعیین گری، شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانش ­آموزان دختر دارای سابقه خودزنی
چکیده فارسی مقاله چکیدهاین پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری روابط ذهن­آگاهی، خودتعیین‌گری، شفقت به خود و ناگویی هیجانی در دانش­آموزان دارای سابقه­ خودزنی انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع همبستگی بود که به روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه­ این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان دختر دوره­ متوسطه فولادشهر در سال 99-1398 بود. از بین جامعه، نمونه‌ای به اندازه 91 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به پرسشنامه­های ذهن‌آگاهی فرایبورگ، شفقت به خود ریس و همکاران، خودتعیین­گری ایلاردی، لئون، کسر و رایان و ناگویی هیجانی بگبی، پارکر و تیلور پاسخ دادند. داده‌ها با معادلات ساختاری با استفاده از نرم­افزار PLS تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که ذهن آگاهی بر شفقت به خود و خودتعیین­گری تأثیر مستقیم مثبت و بر ناگویی هیجانی تأثیرمستقیم منفی داشت (01/0>p ). خودتعیین­گری نیز بر شفقت به خود تأثیر مستقیم مثبت و بر ناگویی هیجانی تأثیر مستقیم منفی داشت (01/0>p ). با این وجود، بررسی روابط غیرمستقیم نشان داد که ذهن‌آگاهی بطور غیرمستقیم ازطریق افزایش خودتعیین‌گری منجر به کاهش ناگویی هیجانی و افزایش شفقت به خود در نوجوانان دختر دارای سابقه خودزنی می شود (01/0>p ). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خودتعیین‌گری در رابطۀ بین ذهن‌آگاهی و شفقت خود و همچنین در رابطۀ بین ذهن‌آگاهی و ناگویی هیجانی در دانش آموزان دارای سابقه خودزنی نقش میانجی معنی‌دار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خود زنی، خود تعیین گری، ذهن آگاهی، ناگویی هیجانی، شفقت به خود،

عنوان انگلیسی Structural Modelling of the Relationship between Mindfulness, Self-Determination, Self-Compassion and Alexithymia in Girl Students Engaged in Self-Injury
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the structural modeling of the relationship between mindfulness, self-determination, self-compassion and alexithymiaamong female students who engage in self-injury. The present research was conducted with a correlational method that performed by structural equation modeling. The study population consisted female high school students in Fooladshahr in 2019-2020. Using purposeful sampling method, 91 subjects were selected and completed Freiburg's mindfulness questionnaire, self-compassion, self-determination scale, and alexithymia. Data were analyzed by structural equation modeling using SMART-PLS software. Findings showed that mindfulness had a direct positive effect on both self-compassion and self-determination and had a direct negative effect on alexithymia. Moreover, self-determination had a direct positive effect on self-compassion and had a negative direct effect on alexithymia (p < 0.01). However, investigating indirect relationships showed that mindfulness indirectly by increase self-determination resulted in increasing self-compassion and decreeing alexithymiain girl adolescents who engage in self-injury (p < 0.01). Therefore, it can be concluded that self-determination plays a significant mediating role in the relationship between mindfulness and self-compassion and also in the relationship between mindfulness and alexithymia among girl students who engage in self-injury.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خود زنی, خود تعیین گری, ذهن آگاهی, ناگویی هیجانی, شفقت به خود

نویسندگان مقاله نسیم شاه سیاه |
دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

یاسر رضاپور میرصالح |
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران

محمد هادی صافی |
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12534_9346c0450f49d0e882651ed5b50d7905.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات