این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۷۶-۸۷
عنوان فارسی
نقش مؤلفه های مهارتهای فراشناختی و نگرش به درس ریاضی در پیش بینی مدیریت تکالیف دانش آموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین نقش مولفههای مهارتهای فراشناختیو نگرش به درس ریاضی در پیش بینی مدیریت تکالیف دانشآموزان دختر پایه اول متوسطه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94- 93 بود. طرح پژوهشی توصیفی - همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع اول متوسطه به تعداد 4852 نفر بود. حجم نمونه 358 نفر بوده است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچندمرحلهای انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از سه ابزار اندازه گیری (پرسشنامه حالت فراشناخت انیل و عابدی، پرسشنامه نگرش به درس ریاضی نیومن و پرسش نامه مدیریت تکالیف خو) استفاده گردید. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که از بین مولفههای فراشناخت شامل مولفه آگاهی و کنترل ونظارت، بطور مثبت مدیریت تکالیف درسی را تبیین میکند ()و می توان نتیجه گرفت که آگاهی، قویترین متغیری است که توانایی پیش بینی و تبیین مدیریت تکالیف را دارد و دومین متغیر پیش بینی کننده،متغییر کنترل ونظارت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مولفه های مهارت های فراشناختی، نگرش به درس ریاضی، مدیریت تکالیف،
عنوان انگلیسی
Role of Components of Metacognitive Skills and Mathematics Attitude in Predicting Female Students’ Homework Management
چکیده انگلیسی مقاله
The present research aimed to determine the role of components of metacognitive skills and mathematics attitude in predicting female high school students' homeworkmanagement in Urmia City in the academic year 2015-2016. The study population included female high school students (N=4852). Using multistage cluster sampling, 358 subjects were selected. Data were collected by O’Neil & Abedi’s State Metacognition Inventory, Newman’s Mathematics Attitude Questionnaire and Xu’s homework Questionnaire. Data were analyzed by regression analysis method. Results showed that homework management was predicted by two components of metacognitive skills (awareness and control). The results suggested that among components of metacognition, the two components (awareness and control) significantly predicted homework management positively (. It can be concluded that awareness is the strongest variable in predicting and explaining homeworkmanagement, followed by the component awareness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مولفه های مهارت های فراشناختی, نگرش به درس ریاضی, مدیریت تکالیف
نویسندگان مقاله
فرناز هویدا |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز، تبریز، ایران
یوسف ادیب |
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_11394_fd3ba1fb2e465607edf93baf31ff7861.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات