این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۷۶-۸۷

عنوان فارسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش ‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ایلام بود.روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیش ‌آزمون و پس ‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌‌آموزان دختر دبیرستانی مقطع متوسطه شهر ایلام در سال 97-1396 بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای، 30 نفر انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند که هر گروه را 15 نفر تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس خودکارآمدی شرر(GSES) و مقیاس سازگاری تحصیلی بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و با شاخص‌های توصیفی و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت معنی‌ داری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در خودکارآمدی (001/0>p , 53/191=F) و سازگاری تحصیلی (002/0>p , 12/21=F) وجود داشت. در واقع، مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری باعث افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش‌‌آموزان می­شود. می­توانگفتکهدربرنامهمدیریتاسترس،مهارت­هایآرمیدگی، ابرازگری و... آموزش داده می­شود که باعث افزایش احساس کنترل، خودکارآمدی و سازگاری و حمایت اجتماعی می­شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری، خودکارآمدی، سازگاری تحصیلی، دانش‌آموزان،

عنوان انگلیسی Effect of Cognitive Behavioral Stress Management on Self-Efficacy and Academic adjustment Female students
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management on self-efficacy beliefs and academic adjustment of female high school students in Ilam.The research method was experimental and pre-test and post-test with control group. The study population included high school female students in Ilam in 2017-2018 who were selected by random multi-stage cluster method, 30 subjects were randomly assigned to the experimental and control group (15 subjects in each group). The instruments used were Scherer Self-Efficacy Scale (GSES) and Academic Adjustment Scale. Data were analyzed using SPSS-20 software with Multivariate Analysis of covariance.Findings showed a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups in self-efficacy (p < .001, F = 191.53) and academic adjustment (p < .002, F = 21.12). Hence, cognitive-behavioral stress management increased students' self-efficacy and academic adjustment. It can be concluded that in stress management program, relaxation skills, expression, etc. are trained, which increases the feeling of control, self-efficacy, adaptation and social support.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری, خودکارآمدی, سازگاری تحصیلی, دانش‌آموزان

نویسندگان مقاله محمد نبی صالحی |
دکتری روان­شناسی بالینی. مرکز تحقیقات آسیب های روانی– اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران

سارا آزادی |
دکتری روان­شناسی. دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

محمود عباسی نیا |
دانشجوی دکتری روان­شناسی. گروه روان­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12530_baa6e34eebd934df31318acfb1fb4ad1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات