این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 30 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۷۶-۸۷
عنوان فارسی
اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر باورهای خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ایلام بود.روش پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی مقطع متوسطه شهر ایلام در سال 97-1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 30 نفر انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند که هر گروه را 15 نفر تشکیل دادند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس خودکارآمدی شرر(GSES) و مقیاس سازگاری تحصیلی بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و با شاخصهای توصیفی و روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد تفاوت معنی داری بین میانگین نمرات پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل در خودکارآمدی (001/0>p , 53/191=F) و سازگاری تحصیلی (002/0>p , 12/21=F) وجود داشت. در واقع، مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری باعث افزایش خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانشآموزان میشود. میتوانگفتکهدربرنامهمدیریتاسترس،مهارتهایآرمیدگی، ابرازگری و... آموزش داده میشود که باعث افزایش احساس کنترل، خودکارآمدی و سازگاری و حمایت اجتماعی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری، خودکارآمدی، سازگاری تحصیلی، دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
Effect of Cognitive Behavioral Stress Management on Self-Efficacy and Academic adjustment Female students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral stress management on self-efficacy beliefs and academic adjustment of female high school students in Ilam.The research method was experimental and pre-test and post-test with control group. The study population included high school female students in Ilam in 2017-2018 who were selected by random multi-stage cluster method, 30 subjects were randomly assigned to the experimental and control group (15 subjects in each group). The instruments used were Scherer Self-Efficacy Scale (GSES) and Academic Adjustment Scale. Data were analyzed using SPSS-20 software with Multivariate Analysis of covariance.Findings showed a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups in self-efficacy (p < .001, F = 191.53) and academic adjustment (p < .002, F = 21.12). Hence, cognitive-behavioral stress management increased students' self-efficacy and academic adjustment. It can be concluded that in stress management program, relaxation skills, expression, etc. are trained, which increases the feeling of control, self-efficacy, adaptation and social support.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری, خودکارآمدی, سازگاری تحصیلی, دانشآموزان
نویسندگان مقاله
محمد نبی صالحی |
دکتری روانشناسی بالینی. مرکز تحقیقات آسیب های روانی– اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
سارا آزادی |
دکتری روانشناسی. دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
محمود عباسی نیا |
دانشجوی دکتری روانشناسی. گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، ایلام، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12530_baa6e34eebd934df31318acfb1fb4ad1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات