این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۹۲-۲۰۸

عنوان فارسی رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوان‌سازی تحصیلی با واسطه هیجان‌های تحصیلی: مدل‌یابی ساختاری
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودارزیابی مرکزی و خودناتوان‌سازی تحصیلی با واسطه‌ی هیجان‌های تحصیلی بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال اول مقطع کارشناسی دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 99-98 بودند که از بین آن‌ها 315 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، مقیاس خودارزیابی مرکزی (جاج و دیگران، 2003)، پرسشنامه هیجان‌های تحصیلی پکران و دیگرانو مقیاس خودناتوان‌سازی تحصیلیشوینگر و استینسمیر-پلستر بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری نشانگر تأثیر مستقیم خودارزیابی مرکزی بر خودناتوان‌سازی تحصیلی، خودارزیابی مرکزی بر هیجان‌های تحصیلی و هیجان‌های تحصیلی بر خودناتوان‌سازی تحصیلی بود و همچنین، خودارزیابی مرکزی با واسطه هیجان‌های تحصیلی، خودناتوان‌سازی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کند. مطابق با نتایج پژوهش حاضر، ارتقاء سطح عزت‌نفس، خودکارآمدی و منبع کنترل دورنی ، احساس خودارزشی را به همراه دارد و زمینه‌ساز تجربه بیشتر هیجان‌های مثبت امید و غرور است که همین امر تمایل به استفاده از راهبرد خودناتوان‌سازی تحصیلی را کاهش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودارزیابی مرکزی، هیجان‌های تحصیلی، خودناتوان‌سازی تحصیلی،

عنوان انگلیسی Relationship between Core Self-Evaluation and Academic Self-Handicapping by Mediation of Academic Emotions: Structural Equation Modeling
چکیده انگلیسی مقاله The aim of present study was to investigate the relationship between core self-evaluation and academic self-handicapping through mediating of academic emotions.The research was conducted with a correlational method and structural equation modeling.The study population consisted of first year undergraduate students of Shiraz University in the academic year of 2019-2020. Using, multistage cluster sampling 315 subjects were selected.The research instruments were core self-evaluation scale by Judge et al, Pekrun et al academic emotions questionnaire and self-handicapping scale by Schwinger and Stiensmeier-Pelster. Data were analyzed by structural equation modeling. Results indicated direct effects of core self-evaluation on academic self-handicapping, core self-evaluation on academic emotions and academic emotions on academic self-handicapping (P=0/05). In addition, core self-evaluation predicted academic self-handicapping indirectly and through academic emotions. Consequently, improving self-esteem, self-efficacy and internal locus of control is central to self-value and provides the basis for experiencing more positive emotions such as hope and pride, which reduces the tendency to use the strategy of academic self-handicapping.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خودارزیابی مرکزی, هیجان‌های تحصیلی, خودناتوان‌سازی تحصیلی

نویسندگان مقاله ندا سبزی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شیراز

مسعود حسین چاری |
دانشیار رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شیراز

بهرام جوکار |
استاد رشته روان‌شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شیراز

فرهاد خرمائی |
دانشیار رشته روان‌شناسی تربیتی/ دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی/دانشگاه شیراز


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12552_c4e5d0c7fa01b91ac388d60bc9cd323c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات