این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۵۰-۱۶۲
عنوان فارسی
نقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیت های کلاسی در پیش بینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش منزلتهای هویت تحصیلی و ادراک فعالیتهای کلاسی در پیشبینی جهتگیری اهداف تسلطی و عملکردی دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پسر دوره متوسطه ناحیه 4 در سال تحصیلی 99-1398 در شهرستان تبریز بودند که از این جامعه، تعداد 190 نفر دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه اهداف پیشرفت میگدلی و همکاران (1988)، منزلت هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، ادراک از فعالیتهای کلاسی جنتری و همکاران (2002) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) در نرمافزار SPSS.21 تحلیل گردید. نتایج نشان داد که متغیرهای ادراک از ساختار کلاس درس، منزلتهای هویت تحصیلی قادرند تغییرات جهتگیری هدف تسلطی و عملکردی را در دانشآموزان پیشبینی کنند؛ بنابراین ادراک فعالیتهای کلاسی و هویت تحصیلی نقش مهمی در جهتگیری اهداف یادگیری دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ادراک فعالیت های کلاسی، منزلتهای تحصیلی، جهتگیری هدف تسلطی، جهتگیری هدف عملکردی،
عنوان انگلیسی
The Role of dignity of academic identity and perceptions of classroom activities in predicting the orientation of mastery and function goals students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study was to investigate the role of dignity of academic identity and perceptions of classroom activities in predicting the orientation of mastery and performance goals in students. The research method was descriptive and correlational. The study population included male high school students in Tabriz in the academic year of 2019-2020. Using multistage cluster sampling, 197 students were selected. Data were collected using the Migdeli et al. (1988) Achievement Goals Orientation Questionnaire, Was and Isaacson (2008) academic identity status, Gentry and et al. (2002) Perceptions of Classroom Activities Questionnaire. Data were analyzed using multiple regression analysis by SPSS software. Results showed that perception of classroom activities, academic identity status could predict variances in students' mastery and performance goal orientation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ادراک فعالیت های کلاسی, منزلتهای تحصیلی, جهتگیری هدف تسلطی, جهتگیری هدف عملکردی
نویسندگان مقاله
رامین حبیبی کلیبر |
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12555_63f4642b3de7f59995abe121930e3740.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات