این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۵

عنوان فارسی اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری، و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف سنجش اثربخشی کلاس وارونه بر نگرش، درگیری و عملکرد دانشجویان در درس تولید محتوای الکترونیکی انجام گرفت. بدین منظور از طرح نیمه آزمایشی (پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل) استفاده شد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه تبریز در درس تولید محتوای الکترونیکی در نیمسال اول سال‌تحصیلی 1398-1397 بودند که به‌طور تصادفی در دو گروه 24 نفری آزمایش و کنترل گمارده شده‌اند. گروه آزمایش مهارت"تولید محتوای الکترونیکی از طریق نرم‌افزار استوری‌لاین" را براساس روش کلاس وارونه آموزش دیدند و گروه کنترل آموزش این مهارت را براساس روش آموزش متداول دریافت کردند. دوره‌های آموزش به مدت 12 جلسه در سایت کامپیوتری اجرا شد. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های استاندارد سنجش نگرش و درگیری، و پرسشنامه محقق ساخته سنجش عملکرد استفاده شد. داده‌های گردآوری شده با استفاده از آزمون t مستقل، تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل کواریانس تک متغیره تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کاربست کلاس وارونه به نگرش مثبت دانشجویان به دوره آموزش موضوع عملی می‌انجامد، و درگیری و عملکرد آنان را در دوره افزایش می‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طراحی آموزش، کلاس وارونه، نگرش، درگیری، و عملکرد،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Flipped classroom in Students' Attitudes, Engagement, and Performance in Electronic Content Production Lesson
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study was to examine the effectiveness of Flipped classroom in students' attitude, engagement and performance in e-content production lesson. A semi-experimental design (pretest-posttest and control group) was used. The study population consisted of all educational science students of University of Tabriz in the electronic content production lesson in the first semester of the academic year 2018-2019. They were randomly assigned to experimental and control groups.The experimental group trained the skill of "producing of electronic content through storyline software" based on the flipped classroom method and the control group received this skill based on the conventional instruction method. The instructional sessions conducted for 12 sessions on the computer site. Data were collected by standard questionnaires of attitude and engagement, and a researcher-made questionnaire of performance measurement. Data were analyzed by independent t-test, MANOVA, and ANCOVA. Results showed that applying Flipped classroom lead to positive attitude of students towards practical subject instruction course, and increased their engagement and performance in the course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله طراحی آموزش, کلاس وارونه, نگرش, درگیری, و عملکرد

نویسندگان مقاله کیومرث تقی پور |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه تبریز، ایران

سید عبدالله قاسم­تبار |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه خوارزمی، ایران


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_12749_a3dff7b8259bb8fd9ee86762a300fbb7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات