این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۳۰۱-۳۰۸

عنوان فارسی برنامه‌ی درسی مبتنی بر مغز در دوره‌ی پیش دبستانی بررسی وضعیت موجود و راهکارهایی برای وضعیت مطلوب
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین وضعیت موجود برنامه درسی پیش دبستانی با تاکید بر محتوای کتابهای راهنمای کار مربیان از لحاظ پرداختن به ابعاد رشدی و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز بود. از روش تحلیل محتوا جهت مشخص شدن ابعاد مختلف رشدی و‌ فعالیت‌‌های یادگیری و نیز اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز استفاده شد و سپس میزان توجه به هر یک از ابعاد و اصول در محتوای این کتاب‌ها به روش تحلیل محتوای مقوله‌ای استخراج گردید. جامعه و نمونه‌ی آماری این پژوهش 12 جلد کتاب کار مربی دوره‌ی پیش دبستانی بود. برای تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافته‌های حاصل نشان داد در کتاب‌های راهنما به بعد جسمانی و کلامی بیشتر از دیگر ابعاد و اهداف توجه شده است و اصول برنامه درسی مبتنی بر مغز نیز توزیع یکسان و بهنجاری ندارد. وضعیت کنونی پرداختن به برنامه درسی مبتنی بر مغز در این کتاب‌ها مناسب نیست و پیشنهاد می‌شود محتوای کتابهای راهنمای مربی در این دوره مورد بازنگری قرار گیرد و به اصول درگیری فیزیولوژیکی، تجربه‌های تعاملی چندگانه و منحصر به فرد بودن مغز یا تفاوت‌های فردی در امر یادگیری نیز توجه بیشتری شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دوره پیش دبستانی، ابعاد رشدی، برنامه درسی مبتنی بر مغز، کتابهای راهنمای کار مربی،

عنوان انگلیسی Brain based curriculum in preschool Review the status quo and strategies for the desired situation
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is determine the current status of pre-school curriculum, with emphasis on the content of work guide books for educators in terms of addressing the dimensions and principles of the curriculum based on the brain. Content analysis method was used to determine the different dimensions of development and learning activities as well as the principles of the brain-based curriculum. Then, The amount of attention was extracted to each of the dimensions and principles in the content of these books through categorical content analysis. The statistical sample of this study are 12 volumes of the work book of the preschool educators. To analyze the results, descriptive and inferential statistics were used. The findings show that the textbooks focus on physical and verbal aspects more than other dimensions and goals, and the principles of the brain-based curriculum are not uniformly distributed. The current state of addressing the brain curriculum is not appropriate in these books, and it is suggested that the content of the tutorial guidebooks be reviewed in this period, and we need to pay more attention to the principles of physiological involvement, interpersonal experiences and the unique nature of the brain, or individual differences in learning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دوره پیش دبستانی, ابعاد رشدی, برنامه درسی مبتنی بر مغز, کتابهای راهنمای کار مربی

نویسندگان مقاله رامین نوظهوری |
دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز

اسکندر فتحی آذر |
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

یوسف ادیب |
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز

حسن بافنده قراملکی |
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15078_fb4af2f18ecedbce393ab08fb1c322b4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات