این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۱۸۲-۱۹۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر باورهای انگیزشی و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش راهبردی تفکر بر باورهای انگیزشی و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان ابتدایی اجرا شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شد. ازمودنی های این تحقیق 64 نفر از دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی شهر مرند بودند. آزمودنی ها به گونه ای تصادفی به گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی مورد نظر، بسته ی آموزش تفکر غریبی و همکاران بود. گروه آزمایشی 15 جلسه ی 50 دقیقه ای آموزش راهبردی تفکر را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ گونه آموزشی در مورد تفکر دریافت نکردند و جریان عادی کلاس را طی کردند. برای سنجش باورهای انگیزشی دانش آموزان از پرسشنامه ی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت و برای سنجش ادراک دانش آموزان از محیط کلاس از مقیاس ادراک از محیط کلاس جنتری، گیبل و ریزا استفاده شد.. باورهای انگیزشی و ادراک از محیط کلاس دانش آموزان در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. فرضیه های تحقیق به وسیله ی آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش راهبردی تفکر تاثیر معنی داری بر باورهای انگیزشی دانش آموزان و ادراک آنان از محیط کلاس دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای انگیزشیی، ادراک از محیط کلاس، آموزش راهبردی تفکر، دانش آموزان ابتدایی،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Strategic Training Thinking on Motivational Beliefs and Perceptions of Classroom Environment on Primary School Students
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to determine the effectiveness of strategic training thinking on motivational beliefs and perceptions of the classroom environment of elementary students.The research method was semi-experimental and its design was pre-test and post-test with control group. The population of the study consisted of all 5th grade elementary school students in Marand city. The sample group was selected using cluster random sampling. The subjects of this study were 64 people who were randomly assigned to the experimental group (32 persons) and control (32 persons). The intended educational content was a package of strategic training thinking and colleagues.The experimental group received 16 sessions of 50 minutes of strategic thinking instruction, and the control group did not receive any training on thinking and did not go through the normal course of the class. To measure students 'motivational beliefs, Pintrich and De Groot self-regulation self-regulation self-regulation questionnaires were used and the Perceptual Scale of the Jennetry, Gable and Riza classes was used to measure students' perceptions of the classroom environment. Motivational beliefs and perceptions of students' classroom environment were evaluated in two stages: pre-test and post-test. Research hypotheses were analyzed by covariance analysis The findings of the research showed that there is a significant difference between the mean scores of motivational beliefs and perceptions of students' classroom environment in the experimental and control groups. In general, it can be stated that thinking teaching to students can strengthen motivational beliefs and perceptions of their classroom environment
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله باورهای انگیزشیی, ادراک از محیط کلاس, آموزش راهبردی تفکر, دانش آموزان ابتدایی

نویسندگان مقاله زهرا صاحبی |
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده ی علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

سید داوود حسینی نسب |
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز

علی نقی اقدسی |
استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_13463_f616dec93d63e08b045549d59cf1ebfe.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات