این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 28 مهر 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۵۴-۶۲
عنوان فارسی
نقش واسطهای بدتنظیمی راهبردهای ارزیابی مجدد و ذهنآگاهی در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشانه های اختلال اضطراب فراگیر
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای بدتنظیمی دو راهبرد ارزیابی مجدد و ذهنآگاهی در رابطه بین باورهای فراشناختی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر است. تعداد 507 نفر از دانشجویان دانشگاههای تهران در سال 1398 در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30)، پرسشنامه پنج عاملی ذهنآگاهی (FFMQ)، زیر مقیاس ارزیابی مجدد از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ) و پرسشنامه کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد میان باورهای فراشناختی در مورد نگرانی با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین میان باورهای فراشناختی و ذهنآگاهی و همینطور میان ذهنآگاهی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر، رابطه منفی معنادار برقرار میباشد. لیکن رابطه راهبرد ارزیابی مجدد با باورهای فراشناختی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر، معنادار نشد و تنها ذهنآگاهی بین باورهای فراشناختی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر نقش واسطهای داشت. بنابراین توجه به باورهای فراشناختی و ذهنآگاهی میتواند به شناخت بهتر نشانههای اضطرابی و درمان کارآمدتر اختلال اضطراب فراگیر منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اضطراب فراگیر، ارزیابی مجدد، ذهنآگاهی، باورهای فراشناختی،
عنوان انگلیسی
The Mediating role of emotion dysregulation of reappraisal and mindfulness strategies in the relationship between metacognitive beliefs and symptoms of generalized anxiety disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of the present study is to examine the mediating role of emotion dysregulation of reappraisal and mindfulness strategies on the relationship between metacognitive beliefs and generalized anxiety symptoms. A total of 507 students from the universities in Tehran participated in the study. Participants completed the Farsi version of metacognitive beliefs questionnaire (MCQ-30), five factors mindfulness questionnaire (FFMQ), emotion regulation questionnaire (CERQ), and generalized anxiety disorder questionnaire (GAD-7). The results demonstrated that there was a positive significant association between metacognitive beliefs about worry and generalized anxiety symptoms. Furthermore there was a negative significant association between metacognitive beliefs and mindfulness, also between mindfulness and generalized anxiety symptoms; however the relationship between reappraisal and metacognitive beliefs, and the relationship between reappraisal and generalized anxiety symptoms was not significant. So mindfulness was the only strategy with significant mediating role between metacognitive beliefs and generalized anxiety symptoms. Therefore, considering these emotion regulation strategies can result in better understanding of anxiety symptoms and more effective treatments.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال اضطراب فراگیر, ارزیابی مجدد, ذهنآگاهی, باورهای فراشناختی
نویسندگان مقاله
شیما حاجی شفیعی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
زهرا طاهری فر |
استادیار و هیأت علمی گروه روانشناسی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15261_c3315337a4f9e2c45cff48c56ed9d227.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات