این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 12 آبان 1404
پژوهش های نوین روانشناختی
، جلد ۱۷، شماره ۶۷، صفحات ۲۲۹-۲۳۷
عنوان فارسی
رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی با نقش میانجی اجتناب تجربی و نقش تعدیلگر اختلال نقص توجه-بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی با نقش میانجی اجتناب تجربهای و نقش تعدیلگر اختلال نقص توجه-بیش فعالی بود. در این پژوهش همبستگی جامعه آماری شامل 1066 نفر در دامنه سنی 18 تا 60 سال بود که ابتدا 40 نفر از آنآنکه کودکآزاری را انکار میکردند از پژوهش کنار گذاشته شدند و سپس افراد باقیمانده بر اساس نمره z پرسشنامه ADHD به دو گروه تقسیم شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی (BAARS)، پرسشنامه ضربه کودکی (CTQ) و پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم (AAQ-II) میباشد. یافتهها نشان دادند اجتناب تجربهای رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی را میانجی میکند و اختلال نقص توجه-بیش فعالی فقط رابطه کودکآزاری با اجتناب تجربهای را تعدیل میکند. نتیجهگیری: اجتناب تجربهای رابطه کودکآزاری با کندی زمان شناختی را تعدیل میکند و در بروز علائم کندی زمان شناختی میتواند نقش داشته باشد. بنابراین به پژوهشگران و درمانگران پیشنهاد میشود به نقش میانجی اجتناب تجربهای در بروز علائم کندی زمان شناختی در قربانیان کودکآزاری توجه داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه-بیش فعالی، کندی زمان شناختی، کودکآزاری، اجتناب تجربهای،
عنوان انگلیسی
The relationship between child abuse and Sluggish Cognitive Tempo with the mediating role of experimental avoidance and the moderating role of attention deficit-hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractThe aim of this study was to investigate the relationship between child abuse and Sluggish Cognitive Tempo with the mediating role of experiential avoidance and the moderating role of attention-deficit / hyperactivity disorder. In this study, the correlation of the statistical population included 1066 people in the age range of 18 to 60 years. At first, 40 of those who denied child abuse were excluded from the study and then the remaining individuals were divided into two groups based on the z score of the ADHD questionnaire. Research instruments include Barkley Adult ADHD Rating Scale (BAARS), Child Trauma Questionnaire (CTQ), and Acceptance and Action Questionnaire-Second Edition (AAQ-II). The findings showed that experiential avoidance mediates the relationship between child abuse and Sluggish Cognitive Tempo, and attention-deficit / hyperactivity disorder only modulates the relationship between child abuse and experiential avoidance. Conclusion: Experimental avoidance mediates the relationship between child abuse and Sluggish Cognitive Tempo and can play a role in the symptoms of Sluggish Cognitive Tempo. Therefore, researchers and therapists are advised to pay attention to the mediating role of experiential avoidance in the onset of symptoms of Sluggish Cognitive Tempo in victims of child abuse.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال نقص توجه-بیش فعالی, کندی زمان شناختی, کودکآزاری, اجتناب تجربهای
نویسندگان مقاله
نرگس کریمی |
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی،تهران، ایران.
مهناز شاهقلیان |
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15311_2238a2059ab2a45d04cc3961d37604ae.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات