این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های نوین روانشناختی، جلد ۱۷، شماره ۶۷، صفحات ۱۷۷-۱۸۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودتفسیری، خلاقیت عاطفی و تنظیم هیجان بین‌فردی در دختران دچار اختلال بدریخت انگاری بدن
چکیده فارسی مقاله برخی از افراد علیرغم طبیعی یا تقریباً طبیعی بودن ظاهر جسمانی، اشتغال ذهنی مداومی درباره ظاهر جسمانی خود دارند. پژوهش هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش تنظیم هیجان بر خودتفسیری، خلاقیت عاطفی و تنظیم هیجان بین-فردی در دختران دچار اختلال بدریخت انگاری بدن بود. این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون به همراه گروه آزمایش و گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دختران دچار اختلال بدریخت انگاری بدن در کلینیک پویش فهیم شهر تهران در سال 1400 تشکیل دادند، که از بین آنان تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس اصلاح‌شده ییل- براون برای اختلال بدشکلی بدن، پرسشنامه خودتفسیری هاردین و همکاران، پرسشنامه خلاقیت عاطفی آوریل و پرسشنامه تنظیم هیجان بین فردی هافمن و همکــاران بودند. گروه آزمایش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس در طی 8 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند. داده‌های جمع‌آوری شده توسط تحلیل کوواریانس یک راهه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش تنظیم هیجان بر خودتفسیری، خلاقیت عاطفی و تنظیم هیجان بین‌فردی در دختران دچار اختلال بدریخت انگاری بدن اثربخش می باشد (05/0>P). بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که آموزش تنظیم هیجان بر کاهش خودتفسیری مستقل، افزایش خلاقیت عاطفی و تنظیم هیجانی بین‌فردی دختران دچار اختلال بدریخت انگاری بدن اثربخش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، خودتفسیری، خلاقیت عاطفی، تنظیم هیجانی، بدریخت انگاری بدن،

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotion regulation training on self-interpretation, emotional creativity and interpersonal emotion regulation in girls with body deformity disorder
چکیده انگلیسی مقاله Some people, despite the natural or almost natural appearance of their body, have a constant preoccupation with their physical appearance. The aim of this study was to determine the effect of emotion regulation training on self-interpretation, emotional creativity and interpersonal emotion regulation in girls with body deformity disorder. This was a quasi-experimental study with pre-test and post-test design with experimental and control groups. The statistical population of the present study consisted of all girls with body deformity disorder in Pooyesh Fahim Clinic in Tehran in 2021, from which 30 people were selected by available sampling method and randomly in two experimental groups (15 people). And the control group (15 people) were replaced. The research instruments were the modified Yale-Brown Scale for Body Deformity Disorder, Hardin et al.'s Self-Interpretation Questionnaire, the April Emotional Creativity Questionnaire, and the Huffman et al. Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire. The experimental group received emotion regulation skills based on the Gross model in 8 sessions of 60 minutes. The collected data were analyzed by one-way analysis of covariance. The results showed that emotion regulation training is effective on self-interpretation, emotional creativity and interpersonal emotion regulation in girls with body deformity disorder (P< 0.05). Based on the research findings, it can be said that emotion regulation training is effective in reducing independent self-interpretation, increasing emotional creativity and interpersonal emotion regulation in girls with body deformity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تنظیم هیجان, خودتفسیری, خلاقیت عاطفی, تنظیم هیجانی, بدریخت انگاری بدن

نویسندگان مقاله سید مجتبی عقیلی |
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور

فرشته احمدی طباطبایی |
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران.


نشانی اینترنتی https://psychologyj.tabrizu.ac.ir/article_15318_da0438a288b131f9b1b824d88eb55ac7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات