|
پژوهش های فقهی، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۳۸۵-۴۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مسئلۀ «استحباب طلب فرزند پسر» در متون فقهی: نمونهای از تساهل در بررسی روایات احکام استحبابی |
|
چکیده فارسی مقاله |
با وجود گزارههای متعددی در روایات معصومان(ع) که تبعیض علیه دختران را بهشدت رد کرده، استحباب طلب فرزند پسر در فقه شیعه مستحب شمرده شده است. بررسی روایی این مسئله در متون فقهی با تسامح همراه بوده است. با اینکه برای پسر بودن این فرزند دلیل روایی قابل اعتنایی وجود ندارد، در بیشتر متون فقهی استحباب طلب فرزند پسر تکرار شده است. این مسئله در مقاله حاضر با پاسخ به دو پرسش بررسی شده است؛ پرسش از چگونگی ورود واژه پسر به این مسئله از کتاب نهایه شیخ طوسی و پرسش از چرایی تساهل در بررسی روایات مسئله. با بررسی روایات و متون فقهی روشن میشود که این مسئله از زمان شیخ طوسی بدون وجود دلیل روشنی وارد متون فقهی شده و تا زمان مرحوم یزدی و حتی پس از آن ادامه داشته است. تساهل در این مسئله نیز با طرح سه احتمال بررسی و تأثیر پیشفرضهای ذهنی در بررسی روایات توجیه مناسبتری ارزیابی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
احکام استحبابی در فقه،جنسیت فرزند،روایات احکام استحبابی،فقه و فرهنگ، |
|
عنوان انگلیسی |
The Issue of "Recommendation of Requesting a Male Child from God" in Jurisprudential Texts: An Example of Leniency in the Study of the Traditions about the Recommended Rulings |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Despite numerous statements in the narrations of Shi'ite Imams (peace be upon them) which strongly deny socially institutionalized discriminations against girls, making quests for the son by his parents is recommended in Shi'ite jurisprudence. The validity of this rule in jurisprudential texts has not been examined by methodic meticulousness. Although there is no valid traditional reason for the child to be a son, requesting for son has been repeated in most jurisprudential texts. This inconsistency has been critically investigated in the present article by answering two questions: the question of how the word ‘son’ has been entered into these texts from the book Al-Nehayah by Sheikh Tusi, and the question of why this rule has not been examined by methodic meticulousness. Analyzing the narrations and jurisprudential texts, it becomes clear that this rule has penetrated into the jurisprudential texts since the time of Sheikh Tusi without any clear reason and has continued to exist until the time of Yazdi and afterwards. Finally, this issue has been examined by proposing three possible explanations, among which the effect of jurists’ subjective presuppositions during the study of narrations has been evaluated as a more appropriate explanation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
احکام استحبابی در فقه,جنسیت فرزند,روایات احکام استحبابی,فقه و فرهنگ |
|
نویسندگان مقاله |
مجید دهقان | استادیار، گروه فقه و حقوق، پژوهشکدۀ زن و خانواده، قم، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jorr.ut.ac.ir/article_80698_fc06da897e2447174c5b1f4084cda3ca.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|