پژوهش در توانبخشی ورزشی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۵۵-۶۶

عنوان فارسی تأثیر دو نوع تمرینات اصلاحی رایج و NASM بر زاویه Q داینامیک و حس وضعیت دانش‌آموزان دختر دارای ژنووالگوم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: ژنووالگوم، منجر به ایجاد تغییراتی در ساختار و عملکرد عضلات اطراف زانو، حس عمقی، عملکرد عصبی - عضلانی و کنترل اندام تحتانی می‌شود. از این‌رو، هدف از این مطالعه بررسی تأثیر تمرینات اصلاحی رایج و NASM بر زاویه Q داینامیک و حس وضعیت دانش‌آموزان دختر دارای ژنووالگوم بود. روش بررسی: 45 نفر دانش‌آموز دختر 16-12 سال دارای ژنووالگوم، به‌طور داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و با همگن‌سازی به گروه تجربی یک (رایج) و گروه تجربی دو (NASM) و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه‌های تجربی هشت هفته تحت تمرینات اصلاحی رایج و NASM قرار گرفتند. در پیش‌آزمون و پس‌آزمون، زاویه Q داینامیک و حس وضعیت مفصل زانو مورد ارزیابی قرار گرفت. به‌منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی، آزمون t همبسته، تحلیل واریانس و تست تعقیبی توکی در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمرینات اصلاحی رایج و NASM در پس‌آزمون منجربه کاهش زاویه Q داینامیک شد ولی تفاوت معناداری بین سه گروه جود نداشت اما با مقایسه میانگین‌ها، در گروه NASM نسبت‌به رایج کاهش بیشتری مشاهده شد. همچنین، تأثیر هر دو نوع تمرین در پس‌آزمون بر حس وضعیت معنادار بود و بین سه گروه تفاوت معناداری وجود داشت که از نظر میانگین، فقط بین گروه NASM و کنترل تفاوت معنادار مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده، هر دو نوع تمرین منجربه بهبود زاویه Q داینامیک و حس وضعیت شدند ولی تأثیر تمرینات اصلاحی NASM بیشتر بود. از این‌رو، توصیه می‌گردد در بهبود ژنووالگوم از هر دو نوع تمرین به‌ویژه تمرینات اصلاحی NASM استفاده شود
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرینات اصلاحی، NASM، حس وضعیت، زاویه Q، ژنووالگوم،

عنوان انگلیسی The effect of two kind of the current and NASM corrective exercises on the dynamic Q angle and position sense in girl students with Genu Valgum
چکیده انگلیسی مقاله Background : Genu Valgum Leading to changes in the structure and function of the muscles around the knee, proprioception, neuromuscular function and control of lower limbs. the aims of this study were investigation of the current and NASM corrective exercise on dynamic Q angle and the positional sense of the knee joint in girl students with Genu Valgum. Materials and methods: Forty-five girl students with Genu Valgum with aged 12-16, were voluntarily included in the study and divided into two experimental groups (current and NASM), and one control group. The experimental groups received current and NASM corrective exercises for eight weeks. In the pre- and post-tests, the dynamic Q angle and the positional sense of the knee joint were examined. , paired t-test, ANOVA test were used to analyze the data. (p≤0.05) Results: The results of this study showed that current corrective exercises and NASM reduced the dynamic Q angle and there were no significant difference among the three groups in the post test. However, mean comparisons showed that the NASM group had more reduction compared to the current group. Also, both exercises had a significant effect on the positional sense and there was a significant difference among the three groups, which was only significant between NASM and control groups. Conclusion: According to the results both types of exercise improved the dynamic Q angle and the positional sense, the effect of NASM corrective exercises was higher. Therefore, both exercises, especially NASM corrective exercises are recommended to improve the Genu Valgum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تمرینات اصلاحی, NASM, حس وضعیت, زاویه Q, ژنووالگوم

نویسندگان مقاله حسین شاهرخی |
استادیار گروه آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

حسین مهرابیان |
دکترای آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

نرجس عبدالهی نطنزی |
کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رجاء، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی https://rsr.basu.ac.ir/article_3832_8a6696898d96840c1ad4ed03d775f152.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات