پژوهش در توانبخشی ورزشی، جلد ۸، شماره ۱۵، صفحات ۱۱-۱۹

عنوان فارسی تأثیر ۸ هفته تمرینات اسکات تک‌پا بر تعادل، قدرت اندام تحتانی و کیفیت زندگی دانش آموزان کم‌توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: افراد کم‌توان ذهنی به دلیل مشکلات خاص ذهنی و جسمی کم تحرک هستند و دچار اختلالات عملکردی حرکتی می‌باشند. بنابراین هدف این تحقیق مطالعه تأثیر هشت هفته تمرینات اسکات تک‌پا بر تعادل، قدرت اندام تحتانی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه‌تجربی 30 نفر از دانش‌آموزان 7 تا 11 ساله پسر با بهره هوشی 50 تا 70، به‌صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفره) تجربی و کنترل همتاسازی شدند. جهت ارزیابی تعادل و قدرت اندام تحتانی آزمودنی‌ها از آزمون قابلیت حرکتی بروئینینکس- اوزرتسکی و جهت ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه کیفیت زندگی کامینز استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته (سه جلسه 60 دقیقه‌ای) تمرینات اسکات تک‌پا را انجام دادند. در این مدت گروه کنترل بدون برنامه تمرینی خاصی بودند. در پایان از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد. بـرای تعیین اثـربخشـی تمرینات آزمـون آمـاری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های تکراری به کمک نـرم‌افزار 19SPSS به‌کار رفت. سـطح معنـی‌داری در کلیه تحلیل‌ها 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرینات اسکات تک‌پا تأثیر معنی‌داری بر تعادل ایستا و پویا، قدرت اندام تحتانی و کیفیت زندگی کودکان کم‌توان ذهنی داشته است (05/0p≤). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاضر می‌توان از تمرینات اسکات تک‌پا به‌منظور بهبود تعادل ایستا، پویا، قدرت اندام تحتانی و کیفیت زندگی کودکان کم‌توان ذهنی می‌توان استفاده کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اسکات تک‌پا، تعادل، قدرت اندام تحتانی، کیفیت زندگی، کم‌توان ذهنی،

عنوان انگلیسی The effect of eight-week single-leg squat exercises on balance, lower limb strength and quality of life in mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: People with mentally retarded are inactive due to the specific mental and physical problems and they have motor function impairments. Therefore, this study aimed to study the effect of eight-week combined single-leg squat exercises on balance, lower limb strength and quality of life in mentally retarded students Materials and methods: In this quasi-experimental study, thirty 7-to-11-year-old male estudents of with IQ=50 to 70 were selected by purposive and convenience sampling and matched in two experimental and control groups. Bruininks-Oseretsky Mobility Test was used to assess the balance and strength of lower limbs of the subjects and Cummins Quality of Life Questionnaire was used to assess the quality of life. The experimental group performed single-leg squat exercises for 8 weeks (three 60-min sessions). During this time, the control group had no specific exercise program. At the end, post-test was performed for both groups. To determine the effectiveness of the exercises, statistical analysis of variance with repeated measures was used using SPSS-19 software. Significance level was considered 0.05 in all analyzes. Results: The results showed that single-leg squat exercises have a significant effect on static and dynamic balance, lower limb strength and quality of life in mentally retarded children. Conclusion: Single-leg squat exercises can be used to improve static, dynamic balance, lower limb strength, and quality of life in mentally retarded children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اسکات تک‌پا, تعادل, قدرت اندام تحتانی, کیفیت زندگی, کم‌توان ذهنی

نویسندگان مقاله مژگان اسحقی |
کارشناسی ارشد، گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).اصفهان.ا

غلامعلی قاسمی |
دانشیار، گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی https://rsr.basu.ac.ir/article_3835_b57d27d00f80df3ce18e2b787b081d55.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات