این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 22 آبان 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۱۱۷-۱۴۰
عنوان فارسی
بررسی و تحلیل نتایج اعتباربخشی تحقیقات مهندسی کشاورزی: مطالعه موردی خودارزیابی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی
چکیده فارسی مقاله
فرآیند تضمین کیفیت و ارزشیابی پیشبرد برنامه یا اثربخشی پیشرفت بر اساس معیارهای ازپیش تعیین شده «اعتباربخشی» نام دارد. برنامه اعتباربخشی در مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، یکی از بیست مؤسسه تحقیقاتی وابسته به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (وزارت جهاد کشاورزی)، که در چهار حوزه مهندسی «آبیاری و زهکشی»، «صنایع غذایی»، «ماشین های کشاورزی و مکانیزاسیون» و «گلخانه» فعال است، اجرا شد. بدین منظور، ابتدا پنج کارگروه «رسالت و اهداف»، «نیروی انسانی»، «پژوهش»، «آموزش و ترویج» و «اعتبارات و بودجه» تشکیل و جداول «اهداف و شاخص ها»، «ملاک های ارزیابی»، «شاخص های اندازه گیری» و «معیارهای تحقق» تعیین شد. سپس، شش پرسشنامه تخصصی (شامل دو پرسشنامه برای کارگروه آموزش و ترویج و نیز یک پرسسنامه برای هر کدام از دیگر کارگروه ها) برای تحقق ملاکهای ارزیابی تهیه شد و برای بازه زمانی فعالیتهای مخاطبان و مؤسسه در سالهای 94-1393، در سطح ملی، در اختیار آنها قرار گرفت. پس از تکمیل پرسشنامه ها، داده های به دست آمده بر مبنای مقیاس لیکرت، تجزیه وتحلیل شد. نتایج نشان داد که وضعیت مؤسسه از نظر عامل های «نیروی انسانی»، »پژوهش» و «آموزش و ترویج» مطلوب و اما از نظر عامل های «رسالت و اهداف» و «اعتبارات و بودجه» نامطلوب است. ارزیابی کلی مؤسسه نیز در سطح نسبتاً مطلوب قرار گرفت. بنابراین، با بهره مندی بیشتر از توان فکری، مهارتی، و تشریک مساعی اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی و نیز در سایه توجهات مسئولان بالادستی، میتوان به تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف مؤسسه پرداخت تا از این رهگذر، به سطوح کیفی بالاتر ارتقا یابد. مطالعه حاضر ممکن است الگویی مناسب برای خودارزیابی سایر مؤسسات پژوهشی باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودارزیابی، پرسشنامههای تخصصی، شاخصهای عملکردی،
عنوان انگلیسی
Study and Analysis of Agricultural Engineering Research Accreditation Results: A Case Study of Self Assessment of Agricultural Engineering Research Institute
چکیده انگلیسی مقاله
The process of guarantee of quality and evaluation of advancement of programs or effectiveness evaluation of progresses based on pre-set indicators is called ‘accreditation’. The accreditation program was run by Agricultural Engineering Research Institute (AERI) as one of the twenty research institutes affiliated to Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO) of Ministry of Agriculture-Jahad (MAJ) in Iran. This institute is involved in four fields of ‘Irrigation and Drainage’, ‘Food Engineering and Post-harvest’, ‘Agricultural Machinery and Mechanization’ and ‘Greenhouse’. Thus, five working groups including ‘Missions and Objectives’, ‘Human Resources’, ‘Research’, ‘Education and Extension’ and ‘Budget and Credit’ were established and the tables of objectives and indicators, evaluation criteria, measurement indices, and achievement criteria were determined; then, six specialized questionnaires relevant to each working group (one questionnaire for each factor and two questionnaires for ‘Education and Extension’ factor) at the national level for 2014-15 activity years of the institute were given to the respondents and institute. The collected data were analyzed based on the Likert scale. The results indicated that the situation of the AERI status was satisfactory in the ‘Human Resources’, ‘Research’ and ‘Education and Extension’ aspects and unsatisfactory in ‘Missions and Objectives’ and ‘Budget and Credits’ aspects; in addition, the overall assessment of the institute was relatively satisfactory. Therefore, by benefiting more from the intellectual, skilled and collaborative efforts of AERI's faculty members as well as the attention of higher authorities, it is likely to strengthen the institute's strengths and eliminate its weaknesses to achieve a higher quality level. This study may serve as a good model for the other research institutes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خودارزیابی, پرسشنامههای تخصصی, شاخصهای عملکردی
نویسندگان مقاله
بهجت تاج الدین |
دانشیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
فریبرز عباسی |
استاد مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
نادر حیدری |
دانشیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
بهاره جمشیدی |
دانشیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
مهدی اکبری |
دانشیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
نیکروز باقری |
استاد یار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
احمد شریفی |
دانشیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
نادر عباسی |
استاد مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
داوود مومنی |
استادیار مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
علی روحی |
کارشناس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
نیلوفر سلطانی |
کارشناس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
مریم آقااحمدی |
کارشناس مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ac.ir/article_123603_3a9848f90785c2da0b00a19a563ac5b1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات