این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله پژوهش پرستاری ایران، جلد ۱۷، شماره ۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه برنامه آموزشی کارشناسی ارشد روانپرستاری ایران با دانشگاه دوک آمریکا: یک مطالعه تطبیقی
چکیده فارسی مقاله پیشینه: رشــته روانپرســتاری شــاخه­ای از رشـته پرسـتاری اسـت کـه بـا تلفیـق آموختـه­هـای آموزشـی و بــه کارگیــری اصــول ارتباطــات انســانی و نظریــه­هــای روان پرســتاری به درمان و مراقبت از افراد در هر سنی که از بیماری روانی و اثرات آن رنج می­برند، می­پردازد.  مقایسه برنامه روانپرستاری ایران با سایر کشورها این امکان را فراهم می­کند تا مشکلات و مسائل آموزشی برنامه­های درسی و هم­چنین عوامل زمینه­ای که در شکست یا موفقیت برنامه مورد نظر نقش داشته­اند، شناسایی شوند و به کمک آن­ها بتوان راه حل­های مناسب برای مشکلات تعیین شده پیشنهاد داد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تطبیقی برنامه درسی دوره ارشد روانپرستاری ایران و دانشکده پرستاری دوک آمریکا است. روش کار: ایـن پژوهـش توصیفـی تطبیقـی (مقایسـه ای)، در سـال 1401، در انجـام شـد کـه در آن شـاخص­هـای مهـم برنامـه درسـی ارشد روانپرستاری دانشـکده­هـای پرسـتاری ایـران و دانشـگاه دوک بـه صـورت هدفمنـد انتخـاب شـدند و تطبیق بین دو برنامه با استفاده از روش Beredy که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه است، صورت پذیرفته است. یافته ها: مقایسـه برنامـه آموزشـی کارشناسـی ارشـد روانپرستاریدر هـر دو محیـط دارای شـباهت­هـا و تفـاوت­هایـی اسـت. در جزییات اهداف، رسالت و چشم انداز، نحوه و سیستم پذیرش در دو دانشگاه تفاوت­هایی وجود دارد. پذیــرش دانشــجو در مقطــع کارشناســی ارشــد روان پرســتاری در ایــران هنجاری و متمرکز و در امریــکا ملاکی و غیر متمرکز مــی باشــد. در هیــچ یــک از دانشــگاه­هــا اهــداف اختصاصــی رشــته تعریــف نشــده اســت. رسالت برنامه ایران در سطح ملی تعریف شده است اما دانشکده دوک در بیان رسالت خود از دیدگاهی فرامرزی برخوردار است. نتیجه­گیری: جهت ارتقای کیفیت سلامت روان جامعه و تربیت روانپرستارانی آگاه و ماهر جهت افزایش کیفیت خدمت رسانی به افراد دچار اختلالات روانی و حفظ و ارتقای بهداشت روان در جامعه، برنامه آموزشی روان پرستاری نیـاز بـه بررسـی و بهبـود مستمر در زمینـه­هـای شـرایط پذیـرش دانشـجو، تعریـف جایـگاه واقعـی و نقـش فـارغ التحصیـلان، تبییـن اهـداف اختصاصـی رشـته و بازنگـری در شـیوه­هـای آموزشـی و ورود شـیوه­هـای آموزشـی نویـن دارد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، روان پرستاری ، آمریکا، ایران.

عنوان انگلیسی Comparison of Iranian Master’s of Psychiatric Nursing Curriculum with Duke University of AmericaA Comparative Study
چکیده انگلیسی مقاله       Background: Psychiatric nursing is a branch of nursing that combines educational learning and applying the principles of human relations and theories of psychiatric nursing to the treatment and care of people of any age who suffer from mental illness and its effects. Comparing Iran's psychiatric nursing program with other countries makes it possible to identify the educational problems and issues of the curriculum as well as the background factors that have played a role in the failure or success of the program in question. And with their help, it is possible to propose suitable solutions to the determined problems. The purpose of the present study is to compare the curriculum of master's psychiatric nursing in Iran and Duke Nursing School in the United States. Methods: This comparative descriptive study was conducted in the year 2022, in which the important indicators of the master's Curriculum of psychiatric nursing of Iran's nursing schools and Duke University were purposefully selected. The adjustment between the two curricula is done using the Beredy method, which includes four steps: description, interpretation, juxtaposition, and comparison. Results: The comparison of the Master's of Psychiatric Nursing Curriculum has similarities and differences in both environments. There are differences in the details of the goals, mission, vision, admission method, system, and curriculum arrangement style in the two universities. The admission of a student in the expert section of psychiatric nursing in Iran is normative and centralized. In the USA, admission is followed by a decentralized pattern, and students post selection criteria. In none of the universities, the specific goals of the field have not been defined. The mission of the Iran program is defined at the national level, but the Duke faculty has a cross-border perspective in expressing its mission. Conclusion: To improve the quality of community mental health and train knowledgeable and skilled psychiatric nurses to increase the quality of service to people with mental disorders and to maintain and promote mental health in society, the psychiatric nursing education program needs to be reviewed and continuously improved in the areas of student acceptance, position definition. The reality and the role of the graduates are to explain the field's specific goals, review the educational methods, and introduce new ones.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله comparative study,curriculum,Master,psychiatric nursing,America,Iran

نویسندگان مقاله مریم احمدی | Maryam Ahmadi
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

نرگس ارسلانی | Narges Arsalani
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

فاطمه تقلیلی | Fatemeh Taghlili
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

فاطمه مقدم | Fatemeh Moghaddam
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

لادن ناصح | Ladan Naseh
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.

مسعود فلاحی خشکناب | Masoud Fallahi-Khoshknab
University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences
دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5526-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده آموزش پرستاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات