|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۱، شماره ۵، صفحات ۹۴۳-۹۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی پارامتری عملکرد صفحات اتصال جوشی در قاب فولادی مهاربندی شده همگرا تحت بارگذاری چرخهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله، رفتار صفحات اتصال در قاب فولادی مهاربندی همگرا تحت بارگذاری چرخهای بررسی شده است. این رفتار با استفاده از مقایسه انرژی اتلاف شده، کرنشهای پلاستیک جوش اتصال صفحه به تیر، ستون و مهاربند، کرنشهای پلاستیک وسط دهانه مهاربند و نیز مطالعه تنشهای فونمیزز و کرنشهای پلاستیک صفحه مورد بررسی قرار گرفته است. پارامترهای مورد بررسی شامل ضخامت صفحه اتصال، شکل صفحه اتصال، استفاده از خطوط خمش خطی و بیضوی و عدم وجود خط آزاد خمش، استفاده از سخت کننده در لبه ورق، طولی و داخلی، و استفاده از مهاربندی با پروفیل تکی یا دوبل میباشند. آنالیز به صورت غیرخطی و با استفاده از نرمافزار اجزاء محدودABAQUS انجام گرفته است. بررسیها نشان داد که حذف خط آزاد خمش مقادیر کرنشهای پلاستیک جوش اتصال صفحه به مهاربند و کرنشهای پلاستیک صفحه اتصال را به شدت افزایش میدهد. بیشترین مقدار اتلاف انرژی در نمونه با سخت کننده در لبه ورق بوده است که نسبت به نمونه بدون سخت کننده 15/4 %افزایش یافته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
صفحه اتصال، قاب فولادی مهاربندی همگرا، بارگذاری چرخهای، خط آزاد خمش، سختکننده، |
|
عنوان انگلیسی |
Parametric Study of Welded Gusset Plates Performance in Concentric Braced Steel Frames under Cyclic Loading |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, the behavior of gusset plates in concentric braced steel frames under cyclic loading has been studied. The behavior is studied by comparing dissipated energy, plastic strains of welds between the gusset plate and beam, column and bracing, plastic strains at the midspan of the bracing, and Von Mises stresses and plastic strains of the gusset plates. Studied parameters are the thickness and shape of the gusset plate, use of linear and elliptical clearance, non-existence of clearance, edge, longitudinal and internal stiffeners, and use of a single- or double-profile bracing. Non-linear analysis has been performed by the finite element ABAQUS code. Obtained results showed that by eliminating the clearance, the plastic strains in weld between the gusset plate and bracing and plastic strains in the gusset plate are increased considerably. The maximum value of energy dissipation has belonged to edge stiffeners with an increase of 15.4% compared to the unstiffened gusset plate. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
صفحه اتصال, قاب فولادی مهاربندی همگرا, بارگذاری چرخهای, خط آزاد خمش, سختکننده |
|
نویسندگان مقاله |
مهرداد حجازی | اصفهان-خیابان هزار جریب-دانشگاه اصفهان- دانشکده فنی و مهندسی - گروه عمران
شهرام صالحی | گروه عمران، دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، دانشگاه اصفهان
محمدرضا زارع | دانشگاه اصفهان/دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل، گروه عمران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_2919_92e433f7e906482a742632b81889cc3f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|