|
مهندسی عمران امیرکبیر، جلد ۵۲، شماره ۵، صفحات ۱۰۷۹-۱۰۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقاومت شکست روسازی بتن غلتکی تقویت شده با الیاف مصنوعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
روسازیهای بتن غلتکی، زیر مجموعهای از روسازیهای صلب هستند. از مهم ترین ویژگیهای این روسازیها میتوان به کسب مقاومت بالا در سنین پایین، سرعت اجرای زیاد و هزینهی ساخت کم اشاره کرد. یکی از نقاط ضعف این نوع بتن، عدم امکان استفاده از آرماتور به عنوان مسلح کننده در آنها میباشد. این ضعف منجر به شکل پذیری و مقاومت خمشی پایین این روسازیها میگردد. تا به حال محققین راه حلهای مختلفی را برای بر طرف کردن این نواقص ارائه کردهاند که از آن جمله استفاده از الیاف است. بنابراین هدف اصلی ازاین پژوهش بررسی تاثیر الیاف پلی اولفین- آرامید بر مقاومت شکست بتن غلتکی در مودهای مختلف بارگذاری (مودهای کشش خالص، برش خالص و مودهای ترکیبی( میباشد. بدین منظور با استفاده از اصول مکانیک شکست الاستیک خطی به بررسی مقاومت شکست بتن غلتکی حاوی الیاف پلی اولفین- آرامید به طول 20 میلیمتر به درصدهای 1/0 ،3/0 و 5/0( درصد وزن بتن غلتکی) پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد با انتقال از مود کشش خالص به برش خالص، مقاومت شکست بتن غلتکی حاوی الیاف و بدون الیاف کاهش مییابد. یعنی بیشترین مقدار مقاومت شکست در مود کشش خالص I ) ) و کمترین مقدار در برش خالص II ) ) اتفاق میافتد. همچنین مقدار بهینه الیاف بدست آمده برای بهترین حالت مقاومت شکست بتن غلتکی در مودهای مختلف بارگذاری 3/0 درصد کل وزن بتن غلتکی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مکانیک شکست، الاستیک خطی، بتن غلتکی، الیاف پلی اولفین- آرامید، مقاومت شکست، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of fracture resistance of roller-compacted concrete pavement modified with synthetic fibers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Roller compacted concrete pavements (RCCP) are considered as an adjunct of solid pavements. High strength at early age, faster construction, and relatively low cost, are benefits of such pavements to be mentioned. One obstacle of these types of pavements is that using steel bars as reinforcement is not possible. This disadvantage results in low ductility and strength. So far, researchers have presented numerous solutions to address these issues, such as implementing fibers. The aim of this study is the investigation of fracture resistance of RCCP modified with polyolefin-aramid fiber in different loading modes (pure mode I, pure mode II and mixed-mode I/II). For this purpose, liner elastic fracture mechanics (LEFM) was used for obtaining the fracture resistance of RCCP with polyolefin[1]aramid fibers with percentages of 0.1%, 0.3%, and 0.5% by weight and 20 mm length. The results showed that the minimum fracture toughness of RCCP occurs under pure mode II loading conditions, showing that both plain RCCP and polyolefin-aramid fiber-reinforced RCCP represent less resistance against fracture under pure II conditions. It is found that adding polyolefin-aramid fibers more than 0.3% by weight of the mixture does not lead to a significant improvement of the fracture resistance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مکانیک شکست, الاستیک خطی, بتن غلتکی, الیاف پلی اولفین- آرامید, مقاومت شکست |
|
نویسندگان مقاله |
علی یوسفی رشید | گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
بابک گلچین | گروه مهندسی عمران، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://ceej.aut.ac.ir/article_3187_890c86331edd30de66b9877ceadc590a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|